همه چیز درباره حمل و نقل زمینی

یکی از انواع حمل و نقل که از روزگاران قدیم و با استفاده از حیوانات انجام می شد، حمل و نقل زمینی است که امروزه نیز با پیشرفت تکنولوژی از اهمیت آن کاسته نشده است، بلکه با تولید وسایل جدید و بهبود امکانات همچنان مورد توجه است. در ادامه ی این مقاله به شرح مزایای این روش حمل و نقل و نیز انواع وسایل مورد استفاده در آن می پردازیم.

مزایای حمل و نقل زمینی چیست؟

این روش نسبت به روش های دیگر حمل و نقل، روش ارزانی است. از آن جا که در این روش نیروی انسانی کمتری دخیل است، مقرون به صرفه تر است. از دیگر مزیت های این نوع حمل ونقل علاوه بر مقرون به صرفه بودن آن، تحویل به موقع است. یعنی بر این نوع حمل و نقل قواعد و قوانینی حاکم است که باعث نظم در آن می شود.

برای هر نوع کالایی یک بارنامه صادر می شود که در این بارنامه مشخصات دقیقی نوشته شده است. از جمله مواردی که در این نوع بارنامه ها نوشته شده است نام فرستنده و گیرنده، مشخصات کامل کالا، زمان تحویل کالا، مبدا و مقصد ارسال و سایر موارد که باعث اطمینان بخشی به فرستنده می شود.

سایر روش های حمل و نقل معایبی دارند. برای مثال در حمل و نقل دریایی معایبی همچون خطرات دریایی وجود دارد یا در حمل و نقل هوایی امکان جابجایی کالاهای با حجم بالا وجود ندارد و دیگر اینکه هزینه ی آن بالا است. اما در حمل و نقل زمینی این معایب دیگر وجود ندارند و در مناطق دور افتاده که امکان رساندن کالا به آن جا از راه دریایی یا هوایی وجود ندارد، حمل و نقل زمینی مدل کاملا مناسبی است.

مزایای حمل و نقل زمینی چیست؟

حمل و نقل زمینی هم به صورت داخلی انجام می شود و هم به صورت خارجی (بین المللی). بنابراین علاوه بر اینکه امکان جابجایی کالاها در داخل کشور وجود دارد، کالاهایی را می توان به خارج از کشور منتقل کرد. کالاهای بسیاری از جمله قهوه، چای، شکر، ذرت، تخم مرغ، گوشت و غیره، با حمل و نقل زمینی بین کشور ها جابجا می شوند. اما برای مسیر های طولانی حوادث جاده ای همواره راننده ها را تهدید می کند. یا برای جابجایی کالاهایی که حساس هستند و قرار است مسیر طولانی طی شود که به مقصد مورد نظر برسند، باید از وسایل پیشرفته تری استفاده شود. مثلا زمانی که کالای مورد نظر مواد غذایی می باشد، باید از کامیون هایی استفاده کرد که مجهز به سیستم سرمایشی و خنک کننده باشند.

از دیگر تجهیزاتی که وسیله ی مورد نظر باید داشته باشد، سیستم تهویه و همچنین وسایلی است که کالای مورد نظر را از رطوبت، صدمه، تغییرات دما و غیره حفظ می کنند. در بعضی فواصل شرایط آب و هوایی وضعیت جاده ها را خطرناک می کند. بنابراین در این فصل ها یا از حمل و نقل زمینی کمتر استفاده می شود یا زمان تحویل کالا بیشتر طول می کشد. بنابراین این شرایط باید در بارنامه ذکر شود.

انواع وسایل مورد استفاده در حمل و نقل زمینی

وسایل حمل و نقل زمینی شامل خودرو ها، کامیون ها، تریلی ها، قطار، اتوبوس ها و غیره می باشد، که استفاده از نوع وسایل بر حسب عواملی همچون زمان، وزن و نوع کالا و اقلام متغیر می باشد. برای مثال زمانی که کالای مورد نظر مواد فاسد شدنی است، همان طور که در بالا اشاره شد از وسایلی استفاده می شود که یخچال داشته باشند.

انواع وسایل مورد استفاده در حمل و نقل زمینی

دسته بندی حمل و نقل زمینی

حمل و نقل زمینی را در دو دسته حمل و نقل جاده ای و حمل و نقل ریلی قرار می دهند. حمل و نقل جاده ای خود به دو دسته تقسیم می شود. این حمل و نقل شامل جابجایی بار و جابجایی مسافران است. حمل و نقل جاده ای که با استفاده از کامیون ها و تریلی ها و غیره انجام می شود، نسبت به حمل و نقل هوایی ارزان تر است اما نسبت به حمل و نقل ریلی هزینه ی بیشتری دارد. اما روش بسیار مناسب و متداولی است که در زمان مورد نظر کالا را به مقصد می رساند.

انواع ماشین های حمل بار در حمل و نقل زمینی کدام است؟

انواع ماشین های حمل بار: بعضی از ماشین ها صرفا برای جابجایی کالاهای سبک و کم حجم هستند، مانند وانت و وانت بار. بعضی دیگر برای حمل کالاهای نیمه سنگین هستند، که شامل خاور و کامیونت ها هستند. دسته ای دیگر برای جابجایی کالاهای با حجم بالا و سنگین هستند، مثل کامیون های ده تن و ترانزیت یخچالی.

انواع ماشین های حمل بار در حمل و نقل زمینی کدام است؟

مزایا و معایب حمل و نقل ریلی چیست؟

حمل و نقل ریلی از آن جا که با استفاده از کابین های بزرگی که در قطار وجود دارد، انجام می شود مزایای قابل توجهی دارد. حمل و نقل ریلی مورد علاقه ی طرفداران محیط زیست است، زیرا نسبت به سایر روش های حمل و نقل آلودگی کمتری ایجاد می کند.

از جمله مزیت های حمل و نقل ریلی این است که از آن می توان برای جابجایی کالای با حجم بالا استفاده کرد. همچنین مصرف سوخت قطار نسبت به سایر وسایل که در حمل و نقل زمینی از آنها استفاده می شود، کمتر است.

 برای حمل کالاهای حساس که امکان صدمه دیدن آن ها وجود دارد، استفاده از این روش بسیار مناسب می باشد. همچنین نیروی انسانی کمتری به کار گرفته می شود و مقرون به صرفه است. روش حمل و نقل ریلی، روش بسیار امنی برای جابجایی کالاها می باشد.

 از معایب حمل و نقل ریلی عدم انعطاف پذیری آن است. به این معنا که زمان و مسیر از قبل تنظیم شده اند و نمی توان آن را دستکاری کرد. از دیگر معایب آن این است همه ی مناطق به مسیر های ریلی دسترسی ندارند.

مزایا و معایب حمل و نقل ریلی چیست؟

زمانی که کالا و اقلامی که فرد قرار است ارسال کند به اندازه ای نباشد که یک کامیون یا وسیله ی حمل و نقل زمینی را به طور کامل در برگیرد، به آن خرده بار در حمل و نقل زمینی گفته می شود. بنابراین به جای آن که فرد یک کامیون تریلی ها یا وسیله ای دیگر را برای کالا خود کرایه کند، می تواند کالای خود را در کنار کالای دیگران ارسال کند و به این صورت از هزینه های آن ها نیز کاسته می شود. چون دیگر هزینه یک وسیله را به طور کامل پرداخت نخواهند کرد و کالا و اقلام  خود را در کمترین زمان ارسال می کنند.

وظیفه ی متصدی در حمل و نقل کالا چیست؟

از آنجا که افراد نمی توانند شخصا به دنبال کار های مربوط به حمل و نقل کالای خود بیفتند، لذا فردی را به عنوان متصدی انتخاب می کنند. متصدیان حمل و نقل به کسانی می گویند که ارسال و دریافت کالاها را به عهده می گیرند. بنابراین این متصدیان مسئول صحت و سلامت کالاهایی خواهند بود که از طریق حمل و نقل زمینی ارسال می شوند و در قبال این کار خود هزینه ای دریافت می کنند.

حمل و نقل زمینی کالا

با توجه به مطالب بالا می توان نتیجه گرفت که روش حمل و نقل زمینی با توجه به مزایایی که دارد، از مهم ترین بخش های حمل و نقل بین المللی کالا است که نقش بسیار مهمی در تجارت بین المللی ایفا می کند. رعایت ضوابط و مقررات مربوط به این نوع حمل و نقل به پیشرفت این بخش و به طور کلی به رشد و توسعه ی حمل و نقل بین المللی کالا کمک زیادی می کند.

در مورد این بازخورد بگذارید

  • Rating