ویژگی های انواع کانتینر

در این مقاله قصد داریم شما را با انواع کانتینر و ویژگی های هر یک آشنا کنیم چرا که کانتینرها از جمله موارد مهم در حمل و نقل بین المللی کالا هستند.

ویژگی انواع کانتینر همه کاره و باربند مسطح

کانتینرهای همه کارهیا نگهداری خشک

کانتینرهای همه کاره یکی از پرکاربردترین انواع کانتینر مورد استفاده در حمل و نقل می باشند که جهت جابجایی مواد خشک استفاده می شوند و اندازه آنها 20 فوت، 40 فوت و 10 فوت است (این اندازه ها توسط ISO استاندارد سازی شده است).

 کانتینر همه کاره به کانتینر خشک نیز معروف است. این انواع کانتینر حمل و نقل کاملا محصور شده، محافظت شده از عناصر و عایق هوا با داشتن سقف، دیواره های جانبی و کف محکم و مقاوم هستند.

کانتینرهای خشک متداول ترین انواع کانتینر هستند و بنابراین برای بارگیری بیشتر انواع محموله های معمولی استفاده می شوند. علاوه بر این، در کانتینرهای همه کاره می توان سازگاری هایی برای حمل انواع خاصی از محموله های فله مایع یا فله خشک داشت.

کانتینر باربند مسطح

کانتینر باربند مسطح یکی از انواع کانتینر می باشد که امکان تا کردن دیواره های کناری آن وجود دارد تا به این ترتیب بتوان یک باربند مسطح را ایجاد کرد. در واقع می توان گفت که این نوع کانتینرها جزو کانتینرهای ذخیره سازی ساده با کناره های تاشو هستند.

کانتینر همه کاره

دیواره های انتهایی به اندازه کافی محکم هستند و امکان تضمین بار را فراهم می کنند، بنابراین به منظور حمل و نقل کالاهای با اندازه بزرگ مانند ماشین آلات سنگین، وسایل نقلیه در پیست، قرقره های بزرگ و مصالح ساختمانی ایده آل هستند.

ویژگی انواع کانتینر روباز، دو در و مکعب بلند

کانتینرهای روباز

یکی از انواع کانتینر می باشد که از یک قسمت رویی قابل تبدیل برخوردار است که می توان آن را کاملا جدا کرد تا بدین ترتیب یک قسمت باز ایجاد کند تا مواد با هر ارتفاعی به راحتی حمل شوند.

این نوع کانتینر برای محموله هایی با ارتفاع زیاد و نیز آنهایی که بارگیری آنها از طریق درب آسان نیست، مانند ماشین آلات بلند یا سایر محصولات نهایی سنگین یا بزرگ که جابجایی و بارگیری آنها فقط با جرثقیل یا پل نورد قابل انجام است، مناسب می باشد.

کانتینرهای روباز دارای حلقه های تسمه ای برای نصب ایمن بار در ریل های جانبی بالا و پایین و پایه های گوشه ای هستند. این نوع کانتینر در اندازه های 20 و 40 اینچ موجود هستند.

کانتینر دو در یا کانتینر تونل

به کانتینر دو در کانتینر تونل نیز گفته می شود چرا که وجود در در هر دو انتهای این نوع کانتینر ظاهری شبیه به تونل ایجاد می کند. کانتینرهای دو درب برای بارگیری و تخلیه سریع کالاها بسیار پرکاربرد هستند و فضای بیشتری را برای کالاهایی مانند فولاد و آهن ایجاد می کنند.

هر دو مجموعه درب ها دارای مونتاژ قفل یکسان و مهر و موم محکم در برابر آب و هوا برای محافظت از بار در برابر عناصر هستند.

کانتینر دو در

کانتینرهای مکعب بلند

این نوع کانتینرها ساختاری شبیه کانتینرهای همه کاره دارند، اما تقریبا به اندازه ی 1 فوت بلندتر هستند. این کانتینرها در اندازه های 40 اینچ و گاهی 45 اینچ ساخته می شوند. کاربرد این انواع کانتینر در مواردی است که به ظرفیت حجمی اندکی بزرگتر نیاز باشد.

بیشتر کانتینرهای مکعبی بلند در کف انتهای جلویی خود دارای یک فرورفتگی هستند تا کانتینر را در مرکز روی  اصطلاحا شاسی زانویی قرار دهند، که به آن اجازه می دهد تا پایین تر قرار بگیرد و از ساختار بالاتری برخوردار باشد.

ویژگی انواع کانتینر کنار باز و مرجع ISO

کانتینرهای کنار باز (Open side container)

این کانتینرهای ذخیره سازی دارای درب های کناری هستند که می توانند به طور کامل باز شوند و فضای بسیار بیشتری را برای بارگیری مواد فراهم کنند.

این کانتینرها شباهت زیادی به کانتینرهای همه کاره عادی دارند با این تفاوت که درها از کنار نیز کاملا باز می شوند. این ویژگی فضا و دسترسی بسیار بیشتری را ایجاد کرده و در نتیجه بارگیری و تخلیه مواد را آسان می کند.

کانتینرهای حمل و نقل کنار باز به طور کلی 20  و 40 اینچی هستند و فضای کافی را برای موارد بسیار بزرگی که نمی توان آنها را از طریق درب های معمولی جا داد، دارند.

کانتینر open side

کانتینرهای مرجع ISO

از کانتینر حمل و نقل ISO برای حمل بارهای حساس به دما و فاسد شدنی مانند گوشت ها، میوه ها و سبزیجات استفاده می شود. این نوع کانتینر برای تنظیم دما به نیروی خارجی متکی است.

این انواع کانتینر عموما در اندازه های  20 و 40 اینچی و معمولا از یک نوع فولاد که به فولاد Cor-ten معروف است، ساخته می شوند.

ویژگی انواع کانتینر یخچال دار، عایق بندی شده و رول

کانتینرهای ISO یخچال دار

این کانتینرهای حمل و نقل از نظر دما تنظیم شده هستند و همیشه دمای پایین دقیقا کنترل شده ای را دارند. آنها منحصرا برای انتقال مواد فسادپذیر مانند میوه ها و سبزیجات در مسافت های طولانی استفاده می شوند.

کانتینرهای عایق بندی شده

این کانتینرهای حمل و نقل از نظر دما تنظیم شده هستند و همیشه دمای پایین دقیقا کنترل شده ای را دارند. آنها منحصرا برای انتقال مواد فسادپذیر مانند میوه ها و سبزیجات در مسافت های طولانی استفاده می شوند.

کانتینرهای عایق بندی شده

این انواع کانتینر ذخیره سازی نیز مشابه کانتینر مرجع ISO دارای یک کنترل دمای تنظیم شده است که به آنها امکان می دهد تا در برابر افزایش دما مقاومت کنند.

کانتینرهای عایق مجهز به انطباق الکتریکی (کمپرسور مکانیکی) برای خنک سازی یا گرم کردن هوای درون کانتینر هستند.

کانتینرهای عایق بندی شده بطور معمول از یک فلاسک خلا، شبیه بطری قمقمه ساخته می شوند. بنابراین با توجه به کنترل دما جهت حمل و نقل از راه دور محصولاتی مانند مواد غذایی، داروها، اندامها، خون، مواد بیولوژیکی و مواد شیمیایی بهترین گزینه می باشند.

کانتینر عایق بندی شده

کانتینر رول ذخیره سازی بار

یک کانتینر تاشو، یکی از واحدهای کانتینر تخصصی است که برای حمل و نقل مجموعه ها یا دسته های مواد ساخته شده است. آنها از شبکه سیم ضخیم و محکم به همراه غلتک ساخته شده اند که حرکت آسان آنها را امکان پذیر می کند.

ویژگی انواع کانتینر نیم قد، حامل اتومبیل، مخصوص و تانکر

کانتینرهای نیم قد یا نیمه بلند

کانتینرهای حمل و نقل نیمه بلند جهت حمل بار سنگین و متراکم طراحی شده اند. این وسایل برای حمل کالاهایی مانند زغال سنگ و سنگ و موارد دیگر که نیاز به بارگیری و تخلیه آسان دارند، مناسب هستند. بنابراین مناسب ترین گزینه برای استفاده در صنعت معدن می باشند.

کانتینرهای نیم قد مرکز ثقل کمی دارند، بنابراین می توانند بارهای سنگین تری را نسبت به انواع کانتینر بلندتر بهتر تحمل کنند. آنها را چند منظوره ساخته می سازند و از مقاومت کافی برخوردارند تا در برابر فضای خشن صنعتی مقاومت کنند.

حامل های اتومبیل

حامل های خودرو واحدهای ذخیره سازی کانتینری هستند که به طور ویژه برای حمل و نقل خودروها در مسافت های طولانی ساخته شده اند. آنها دارای اضلاع تاشو هستند که کمک می کند تا ماشین به راحتی درون کانتینرها قرار گیرد بدون اینکه آسیب ببیند یا از جای خود حرکت کند.

کانتینر
کانتینر حامل خودرو

کانتینرهای مخصوص

این انواع کانتینر برای اهداف تخصصی ساخته شده اند. آنها عمدتا برای خدماتی مانند حمل سلاح و آتش سوزی بکار برده می شوند. به همین ترتیب، ساختار و ترکیب مواد آنها به هدف خاصی که برای حمل و نقل دارند، بستگی دارد. اما در بیشتر موارد، امنیت همچنان در اولویت اول قرار دارد.

کانتینرهای تانک

کانتینرهای تانک یا تانکر از فولاد محکم یا سایر مواد ضد خوردگی برای حمل و نقل و محافظت طولانی مدت از مواد مایع ساخته شده اند. یک کانتینر تانک باید حداقل 80 درصد پر باشد تا از موج زدن خطرناک مایعات در حال حمل جلوگیری کند، اما همچنین نباید بیش از 95٪ پر باشد یا در آنجا فضای کافی برای انبساط حرارتی نباشد.

ویژگی کانتینرهای SWAP BODY

کانتینرهای با بدنه قابل تبدیل (SWAP BODY CONTAINERS)

SWAP BODY کانتینرهای قابل تعویضی هستند که برای جاده و راه آهن استفاده می شود. از آنها معمولا در اروپا استفاده می شود. این کانتینرها دارای یک قسمت رویی قابل تبدیل هستند که باعث می شود آنها برای حمل و نقل طیف وسیعی از کالاها مناسب باشند.

 این انواع کانتینر اگر چه بر اساس استانداردهای ISO ساخته نشده اند و واحد های حمل و نقل استاندارد نیستند، اما بسیار مفید هستند. انتهای آنها با یک پایه محکم و یک صفحه قابل تبدیل، مناسب برای حمل انواع مختلف محصولات است.

ویژگی کانتینر swap body چیست؟
  1. https://www.bison-jacks.com
  2. https://www.marineinsight.com

در مورد این بازخورد بگذارید

  • Rating