گواهی مبدا و اهمیت آن

گواهی مبدا چیست؟ این گواهی سندی می باشد که مبدا کالا را مشخص می کند. در این گواهی ارتباط میان کالای مورد نظر و کشور مبدا تعیین می گردد. کشور تایید شده به عنوان مبدا همان کشوری می باشد که مبادله کالا مطابق با ضوابط و مقررات آن کشور مشخص شده است.

به طور کلی این سند نشان می دهد که کشور سازنده کالای مورد نظر کجا می باشد. این گواهی را اتاق بازرگانی کشور مبدا مطابق با فرم ارائه شده توسط اتاق بازرگانی بین المللی تنظیم می نماید.

گواهی مبدا و ارائه آن در واردات و صادرات کالا از اهمیت بسیار بالای برخوردار است. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با اهمیت این گواهی در صادرات کالا به طور کامل آشنا کنیم.

گواهی مبدا کالا
گواهی مبدا و اهمیت آن در صادرات کالا

اهمیت گواهی مبدا در صادرات کالا

هنگامی که قرار است واردات و یا صادراتی از کشوری به کشور دیگر انجام شود، گواهی مبدا اهمیت و ارزش پیدا می کند.

این سند مبدا برای کشور وارد کننده کالای مورد نظر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. زیرا مراجع ذیصلاح کشور مبدا مربوطه این گواهی را صادر می کنند و نشان می دهند که کالا متعلق به این کشور است. نکته قابل توجه در رابطه با اهمیت این گواهی قانون جدید در رابطه با تعلق کالا به کشور مبدا است.

در گذشته گواهی مبدا هر کالا متعلق به کشور سازنده کالا بود. اما امروزه با توجه به تغییرات ایجاد شده در قانون تجارت جهانی، کشور مبدا با توجه به روند تکمیل کالا، کد سیستم و مشخصات تعرفه بندی تعیین می گردد. به طور کلی کشوری را به عنوان کشور مبدا معرفی می نمایند که کالای ذکر شده در سند مبدا داخل آن کشور ساخته و پردازش شده است.

از مهم ترین دلایل ارزش این گواهی امکان دریافت تخفیفات به واسطه آن می باشد. به همین دلیل این سند برای مسئولان کشور مقصد و خریداران کالا بسیار حائز اهمیت است.

گواهی مبدا حمل و نقل کالا
همیت گواهی مبدا در صادرات کالا

مشخصات تکمیلی در گواهی مشخص کننده مبدا

توجه داشته باشید که در گواهی مبدا یک سری از مشخصات به عنوان اطلاعات تکمیلی این سند درج می شوند. به طور کلی مشخصات درج شده در این سند عبارتند از:

  • مشخصات فرد و یا سازمان دریافت کننده کالا با توجه به بارنامه حمل که در کشور سازنده می باشد و در پروانه گمرکی مشخص شده است.
  • از دیگر مشخصات تکمیلی گواهی مبدا می توان به مشخصات صادرکننده و فرستنده کالا اشاره نمود. این مشخصات نیز مطابق با اطلاعات بارنامه حمل و همچنین پروانه گمرکی می باشند.
  • اطلاعات مربوط به وسیله ای که بار توسط آن حمل می شود.
  • مشخصات و ویژگی های کالای صادر شده مطابق با بارنامه حمل و همچنین پروانه گمرکی
  • تعداد، وزن و نوع بسته بندی کالا از دیگر مشخصات ذکر شده در گواهی مبدا می باشند.
  • امضای سازمان صادرکننده کالا در این گواهی الزامی است.
  • همچنین امضای فرد و یا شرکت صادرکننده کالا نیز باید در گواهی مبدا لحاظ شود.

نکته: توجه داشته باشید که اتاق بازرگانی کشور مبدا تنها وظیفه ارائه و صدور گواهی مبدا را دارد. بنابراین آماده کردن این سند به عهده خود صادرکننده کالا می باشد. از طرفی اگر اطلاعات درج شده بارنامه با مشخصات ذکر شده در پروانه گمرکی متفاوت باشد و صادرکننده کارت بازرگانی معتبری داشته باشد، می تواند این گواهی را با نام خود دریافت کند.

مشخصات تکمیلی در گواهی مشخص کننده مبدا
مشخصات تکمیلی در گواهی مشخص کننده مبدا

نکات کلیدی در رابطه با گواهی مبدا

  • در صورتی که کالای صادراتی فاسد شدنی باشد، می توان بدون ارائه گواهی مبدا و تنها با دادن تعهدنامه کتبی آن را (یک هفته بعد) دریافت نمود.
  • در صورت زیاد بودن مقدار و حجم کالای صادراتی باید مشخصات آن را در AS PER ATTACH PACKING LIST NO DATE تعیین نمود. همچنین باید در گواهی مبدا شماره PACKING LIST را مشخص کرد. در نهایت نیز باید این لیست و گواهی هر دو به امضای صادرکننده برسد.
  • در صورتی که گواهی مبدا را برای صادرات کالای خارجی بخواهید، باید مدارک ورود کالا به کشور مقصد را دریافت کنید. همچنین باید برای دریافت پروانه ورود و خروج کالا به کشور اقدام نمایید. فراموش نکنید که دریافت گواهی برای این کالاها هزینه شما را دو برابر می کند.
  • صادرکننده ای که گواهی مبدا به امضای او باشد و یا صاحب کارت بازرگانی معتبر است، می تواند این گواهی را رسما به اعضای هیئت مدیره واگذار کند. البته پیش از امضای گواهی باید فرد جایگزین را به معرفی واحد صدور درآورد.
  • در صورت وجود هرگونه اشتباه و تفاوت در اطلاعات گواهی مبدا و بارنامه باید یک بارنامه جدید صادر شود. این موضوع منجر به افزایش هزینه های صادرکننده خواهد شد.
  • سند گواهی مبدا برای خریداران کالا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، زیرا خریدار کالا در کشور دیگری ساکن می باشد. بنابراین تنها با بررسی این گواهی می تواند از کیفیت و سلامت کالای مورد نظر خود مطمئن شود.
  • در نظر داشته باشید که ارائه گواهی مبدا در کشور مقصد بسیار حائز اهمیت است. به خصوص هنگامی که دریافت کننده کالا بانک، وزارتخانه، مراکز تحقیقاتی، دانشگاه ها و … باشند.

در مورد این بازخورد بگذارید

  • Rating