حمل جاده‌ای چیست؟

امروز می‌خواهیم در مورد حمل جاده‌ای اطلاعات جامعی را با شما در میان بگذاریم. یکی از پرکاربردترین روش‌هایی که در صنعت حمل و نقل برای ارسال کالا مورد استفاده قرار می‌گیرد حمل جاده‌ ای است. این شکل از حمل و نقل در تمام دنیا با وجود توسعه روش‌های حمل دریایی و هوایی هم‌چنان رونق دارد. مزیت‌ها و معایبی نیز در این مسیر وجود دارند که تا انتهای بحث به آن‌ها هم خواهیم پرداخت. البته در یک دسته بندی کلی، حمل و نقل جاده‌ای شامل حمل کالا یا انسان است که بحث ما راجع به مورد اول می‌باشد.

در این شیوه، حمل و نقل کالاها از طریق مسیر جاده‌ها به انجام می‌رسد. تاریخچه استفاده از حمل و نقل جاده‌ای به زمان‌های بسیار دور برمی‌گردد. زمانی که هنوز ماشین‌های سنگین امروزی مثل کامیون‌های حمل بار اختراع نشده بودند، این کار با ارابه، گاری و… انجام می‌گرفت.

در طول زمان هم جاده‌ها توسعه یافتند و هم وسایل جدیدی برای نقل و انتقال بار از این مسیرها اختراع شدند. در دنیای امروز حمل و نقل جاده‌ای در ابعاد کوچک و بزرگ توسط کامیون‌ها، وانت‌ها، اتوبوس‌ها، مینی بوس‌ها و… انجام می‌شود. فاصله میان مبدا و مقصد تحویل مرسوله، موقعیت و شرایط مسیر حمل، ویژگی‌های بار مثل وزن و حجم آن و… همگی از عوامل تاثیرگذار در انتخاب نوع حمل جاده‌ای و وسیله مناسب مربوط به آن است.

برای انتقال بارهای سبک و کم حجم از ماشین‌های سبک مثل وانت پراید و پیکان و… استفاده می‌شود. بارهای نیمه سنگین معمولا توسط کامیون، کامیونت، خاور و… حمل می‌شوند‌. بارهای سنگین هم توسط ماشین‌های سنگین نظیر تریلی، ترانزیت و… بارگیری شده و به مقصد رهسپار می‌شوند.

حمل جاده ای کالا
حمل جاده ای

مزیت‌های حمل جاده‌ای

حمل جاده‌ای مزیت‌هایی دارد و همین امر منجر به دوام این شکل از حمل و نقل از گذشته تاکنون شده است. یکی از مزیت‌های استفاده از این روش، ساده و بی دردسر بودن آن است. حمل و نقل زمینی برخلاف روش‌های حمل دریایی و حمل هوایی کمترین میزان تشریفات را دارد. تنها زیرساخت لازم آن هم جاده مناسب برای سیر مسیر مبدا به مقصد است.

یکی دیگر از مزیت‌های ارسال کالا به این شیوه این است که امکان تحویل کالا یا دریافت آن در مبدا و مقصد اصلی میسر می‌باشد. این روش در مقایسه با سایر روش‌های حمل و نقل هزینه کمتری دارد و می‌تواند جزء گزینه‌های مقرون به صرفه و اقتصادی به شمار آید.

ترابری جاده‌ای طیف مختلفی از نیازهای مشتریان را پاسخ می‌دهند. فرقی ندارد که حجم بار شما زیاد یا کم باشد، هم‌چنین فاصله بین مبدا و مقصد هم ملاک نیست. حمل و نقل جاده‌ای همه این موارد را پوشش می‌دهد.

معایب حمل و نقل جاده‌ای

حمل جاده‌ای در کنار مزیت‌های قابل توجه، یک سری کاستی‌هایی نیز دارد که به آن‌ها می‌پردازیم. یکی از کاستی‌ها، مربوط به سرعت نقل و انتقال مرسوله‌ها است. طبیعی است که اگر بخواهیم حمل و نقل جاده‌ای را با حمل هوایی مقایسه کنیم، سرعت آن پایین تر است. به همین جهت هم برای ارسال مرسوله‌هایی که زمان رسیدن به مقصد واجد اهمیت حیاتی است، از روش‌های دیگر مثل حمل هوایی استفاده می‌شود.

شرایط جاده، تغییرات آب و هوایی، ترافیک و… همگی می‌توانند بر روی سرعت حمل بار در جاده اثرگذار باشند. از طرف دیگر مخاطرات جانی و مالی در ترابری جاده‌ای بیشتر از سایر روش‌ها دیده می‌شود.

ماشین­های حمل بار

البته قرارداد با یک شرکت حمل و نقل معتبر تا حد زیادی می‌تواند از میزان این‌ نگرانی‌ها بکاهد‌. بحث دیگری که در حمل جاده‌ای وجود دارد، مربوط به تولید آلاینده‌های بیشتر در مقایسه با روش حمل هوایی و دریایی است که می‌تواند آسیب محیطی بیشتری وارد کند.

با وجود ظرفیت‌های بالای حمل جاده‌ای گاهی مرسولات از نظر حجمی به گونه‌ای هستند که فقط با کشتی و… می‌توان آن‌ها را به مقصد فرستاد. این مورد نیز در نوع خود می‌تواند محدودیت به شمار آید.

چند نکته در باب حمل و نقل جاده‌ای

در ادامه می‌خواهیم چندین نکته را در باب حمل جاده‌ای مطرح کنیم‌. در حمل جاده‌ای برای این که کمترین میزان خسارت وارد شود و جلوی خطرات احتمالی گرفته شود باید مسائلی را مورد توجه قرار داد.

رانندگان متصدی حمل و نقل لازم است به منظور پیشگیری از حوادث جاده‌ای و تصادفات در شرایط نرمالی باشند. خواب کافی، عدم مصرف مواد مخدر، مشروبات الکلی و… همگی از نکات قابل توجهی هستند. غفلت از این موارد می‌تواند منجر به ورود خسارات مالی و جانی شود. برای جلوگیری از ورود آسیب به کالاها هم باید به محل قرار دادن بار و نحوه انجام این کار توجه شود تا خسارت و آسیبی به بار وارد نشود.

محل قرار گرفتن بار لازم است پیش از بارگیری چک شود تا کاملا در شرایط ایده آل و سلامتی باشد. در حمل و نقل جاده‌ای باید بین بار و ظرفیت وسیله نقلیه حمل کننده تناسب وجود داشته باشد. جا دادن برخی کالاها در وسایل نقلیه‌ای با ظرفیت کمتر، می‌تواند منجر به خسارت شود.

پیش از شروع فرایند حمل و نقل کالا به سوی مقصد باید سلامت وسیله نقلیه و شرایط مسیر حمل کاملا بررسی شود. گاهی بارها حاوی مواد خطرناکی هستند که در شرایط جاده‌‌ای یا جوی سخت، حمل آن‌ها ممکن است مشکلاتی ایجاد نماید. مهارت راننده در این مورد حائز اهمیت است. شرکت‌های معتبر در استخدام رانندگان متصدی حمل و نقل کالا، مهارت‌ها و قابلیت‌های متقاضیان را مورد توجه قرار می‌دهند. سلامت وسیله نقلیه هم شامل یک بررسی کلی از وضعیت فنی ماشین، وضعیت لاستیک‌ها، ترمز و… است.

در مورد این بازخورد بگذارید

  • Rating