انبار سی.اف.اس (C.F.S)

اگر اهل دنبال کردن اخبار دنیای حمل و نقل باشید حتما نام انبار سی.اف.اس (C.F.S) را شنیده‌اید. سی.اف.اس در واقع همان ایستگاه یا انباری است که کانتینرها درون آن نگهداری می‌شوند. در این انبار محموله‌های مختلفی که قرار است به مقصد برسند، برای قرارگیری درون کانتینر‌ها تحویل می‌شوند. هم‌چنین تخلیه کالاها از کانتینر برای تحویل نیز در انبارهای سی‌.اف.اس انجام می‌شود‌.

برای مثال در بندر شهید رجایی حدودا ۱۹ انبار مجهز برای نگهداری کالاها وجود دارد. این انبارها به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. مثلا برخی از آن‌ها به کالاهای صادراتی، برخی به کالاهای ترانزیتی، تعدادی به کالاهای خطرناک و… اختصاص دارند. در این بندر یک انبار سی‌.اف‌.اس نیز به عنوان انبار باری وجود دارد. انبارهای این بندر به موارد مذکور محدود نمی‌شوند و هم‌چنان انبارهایی هم در حال ساخت هستند.

CFS در انبارداری چیست؟

CFS (ایستگاه باری کانتینری) به انباری اطلاق می‌شود که در آن کالاهای متعلق به صادرکنندگان یا واردکنندگان مختلف قبل از صادرات یا پس از واردات تجمیع می‌شوند (گروه‌بندی می‌شوند).

What is CFS in warehousing
نگهداری کانتینر در انبارهای مخصوص

کاربردهای انبار سی.اف.اس (C.F.S)

در این بخش به بررسی کاربردهای انبار سی.اف.اس (C.F.S) می‌پردازیم.  کانتینرهای حمل بار یکی از بهترین گزینه‌هایی هستند که می‌توان از آن‌ها برای نگهداری کالاها استفاده کرد. در واقع ساختار محکم کانتینرها باعث می‌شود تا کمترین میزان آسیب به کالاها وارد شود.

امروزه افراد می‌توانند  برای نگهداری کالاهای خود به جای اجاره کردن محل‌های خطرناک و غیر استاندارد، انبارهای کانتینری اجاره نمایند. بدین طریق امکان نگهداری کالاها و تجهیزات مختلف به آسانی و در امنیت کافی فراهم خواهد شد. انبارهای کانتینری را می‌توان در مدت زمان دلخواه مثلا چند روز الی چند فصل یا یک سال اجاره کرد. این امر در زمان بستن قرارداد مورد توافق طرفین قرار می‌گیرد. کانتینرها ظرفیت‌های مختلفی از بار و کالا را می‌توانند در خود جای دهند.

اگر بار شما بیش از دو خاور حجم را اشغال می‌کند، بهتر است از کانتینرهای ۴۰ فوتی استفاده کنید. اگر در نهایت بیش از یک خاور بار داشته باشید، کانتینر ۲۰ فوتی کافی است. در صورتی که بیشتر از یک نیسان حجم بار شما است، از کانتینرهایی با ظرفیت پایین تر مثل کانتینرهای ۱۰ فوتی استفاده کنید.

امکان سر زدن و دسترسی به انبار کانتینری برای افراد وجود دارد. در انبارهای کانتینری انواعی از کالاها با جنس‌های مختلف نگهداری می‌شوند. فرقی ندارد که کالای شما صنعتی است یا برای مصارف شخصی مثل تجهیزات و وسایل داخل منزل به کار می‌رود‌. بسیاری از تجهیزات را می‌توان در انبارهای کانتینری نگهداری کرد.

انبار سی.اف.اس (C.F.S)
کاربردهای انبار سی.اف.اس (C.F.S)

مزیت‌های استفاده از کانتینرهای حمل و نگهداری کالا

در ادامه بحث راجع به انبار سی.اف.اس (C.F.S) یا انبار نگهداری کانتینرها می‌خواهیم در مورد مزیت‌های استفاده از کانتینر صحبت کنیم. کانتینرها به دلیل تنوع حجمی می‌توانند کالاهای گوناگون از نظر تعداد، حجم و وزن را درون خود جای دهند. در واقع با ایجاد کمترین میزان از محدودیت، کار نگهداری و حمل کالاها را برای شما آسان می‌کنند. از طرف دیگر جنس فولادی کانتینرها باعث مقاومت و دوام بالای آن‌ها می‌شود. همین امر سبب می‌شود تا ضربات حتی سنگین و تغییرات جوی و… تاثیری بر روی سلامت و نگهداری و حمل کالاها نگذارد.

کانتینرهای داخل انبار سی.اف.اس (C.F.S) دارای قفل‌های محکمی هستند که این موضوع هم از سرقت بار توسط سارقان جلوگیری می‌کند و هم این که کالاها و محموله‌های داخل کانتینر، دیگر به بیرون نخواهند ریخت. این امکانات باعث می‌شود تا با خاطری آسوده صادرات و واردات کالاهای مهم به کمک کانتینرها انجام پذیرد.

در واقع کانتینرها نقش مهمی در حوزه حمل و نقل و تجارت بین المللی دارند. از کانتینرها در انواع روش‌های حمل و نقل دریایی، جاده‌ای و… استفاده می‌شود. از دیگر مزیت‌های نگهداری و یا حمل کالا در کانتینرها، هزینه مناسب آن‌ها است. کاهش هزینه‌های صادرات و واردات کالا می‌تواند بر روی قیمت گذاری نهایی آن اثر مثبتی داشته باشد.

انواع کانتینرهای انبار سی.اف.اس (C.F.S)

کانتینرهای انبار سی.اف.اس (C.F.S) انواع مختلفی دارند و علاوه بر تفاوت در حجم، با توجه به خدمات مورد استفاده به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. یکی از این انواع، کانتینرهای یخچالی هستند. کانتینرهای یخچالی همان‌طور که از اسمشان پیدا است، برای نگهداری یا حمل مواد غذایی فساد پذیر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

درون این کانتینرها یخچال‌هایی تعبیه شده که سرمای کافی جهت حفظ سلامت اقلام خوراکی را فراهم می‌کند. این کانتینرها دارای سیستم خنک کننده، سیستم تهویه هوا و یک محفظه عایق بندی شده هستند. علاوه بر این کانتینرها، انواع دیگری از آن‌ها به عنوان کانتینرهای عایق وجود دارند که می‌توانند عایق حرارتی و سرمایشی واقع شوند. کانتینرهای دیگری هستند که از آن‌ها به منظور حمل گاز استفاده می‌شود.

برای حمل مایعات نیز کانتینرهای اختصاصی وجود دارند. معمولا کالاهای سنگینی که طول زیادی دارند با کانتینرهای دارای سقف‌های متحرک حمل و یا درون آن‌ها نگهداری می‌شوند. این کانتینرها از بالا و پهلو باز می‌شوند. برخی دیگر از کانتینرها هم از پهلو باز می‌شوند.

سخن پایانی

در این نوشتار اطلاعات لازم پیرامون کانتینرهای نگهداری و حمل کالا و انبار سی‌.اف.اس (C.F.S) را با شما در میان گذاشتیم. معمولا انبارهای کالا مثل انبار شهید رجایی از چندین پایانه‌ی مختلف تشکیل شده اند که یکی از این پایانه‌ها، پایانه کانتینر است.

پایانه‌های مهم نظیر مورد مذکور به شبکه راه آهن هم متصل هستند. از این جهت کار تخلیه و بارگیری تسهیل شده و با سرعت بیشتری انجام می‌پذیرد. همان‌طور که پیش از این هم مطرح کردیم، استفاده از کانتینرها کمک شایانی به نگهداری و حمل کالاها می‌کند. با مزیت‌های استفاده از کانتینرها آشنا شدیم و در مورد انواع مختلف آن‌ها نیز صحبت کردیم‌. امیدواریم مطالب این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد.

تماس با مشاورین ما:

98-21-88823546+

در مورد این بازخورد بگذارید

  • Rating