مزایای استفاده از حمل و نقل دریایی

از دیرباز تاکنون جابجایی اقلام و کالاها با روش حمل و نقل دریایی که به وسیله ی کشتی های بزرگ، قایق ها و سایر شناور ها انجام می شود، در رأس توجه بوده و با گذشت زمان فقط نوع وسیله ی مورد استفاده در این روش حمل و نقل تغییر کرده، اما از اهمیت آن کاسته نشده است.

 بسیاری از کالاها را به واسطه ی حجم زیاد و وزن بالای آنها نمی توان با هر روشی جابجا کرد. مثلا حمل مواد شیمیایی یا نفت و غیره با حجم زیاد را نمی توان با هر روش حمل و نقلی انتقال داد. لذا حمل و نقل این نوع کالاها  با استفاده از حمل و نقل دریایی و توسط کشتی های غول پیکر انجام می شود.

همچنین هزینه ی جابجایی کالا با بسیاری از روش ها مانند حمل و نقل هوایی بسیار بالاست. همه افراد توان مالی کافی برای استفاده از این روش را ندارند. بنابراین در این زمینه حمل و نقل دریایی بسیار مناسب است، چون مقرون به صرفه می باشد و برتری ویژه ای در میان سایر روش ها کسب کرده است.

علی رغم تمام مزایایی که حمل و نقل دریایی دارد، سرعت پایین این نوع جابجایی یکی از معایب حمل و نقل دریایی است. جابجایی با استفاده از این روش حمل و نقل به زمان زیادی احتیاج دارد.

بنابراین از این نوع حمل و نقل برای انتقال مواد اورژانسی و سایر کالاهایی که در حداقل زمان باید به مقصد مورد نظر برسند، استفاده نمی شود و روش مناسبی نمی باشد.

مزایای استفاددسته بندی حمل و نقل دریایی از نظر توقف یا عدم توقف

وسایل مورد استفاده در حمل و نقل دریایی چیست؟

در روش حمل و نقل دریایی، نوع وسیله ای که برای حمل و نقل بار و کالا استفاده می شود با توجه به عواملی همچون مسافتی که بین مبدا تا مقصد وجود دارد. نوع اقلام و کالاهایی که قرار است جابجا شوند، ارزش کالا، حجم کالای مورد نظر و غیره متغیر است. بنابراین با در نظر گرفتن این عوامل می توان از وسایل حمل و نقل مختلفی مانند کشتی های بزرگ باری، نفتکش ها، لنج و غیره استفاده کرد. انواع کشتی ها با توجه به مسیر به دو دسته ی کشتی های لاینر و ترامپ تقسیم می شوند.

همان طور که در بالا اشاره شد، نوع کالا یا ماده ای که قرار است جابجا شود، در تعیین نوع وسیله ی مورد استفاده موثر است. در زیر به چند نوع از این کشتی ها اشاره خواهیم کرد.

ویژگی انواع کشتی های مورد استفاده در حمل و نقل دریایی کالا چیست؟

کشتی هایی که برای حمل موادی مانند گندم، برنج، سنگ معدنی و غیره ساخته شده اند را کشتی های حمل فله مخصوص می گویند. این کشتی ها به گونه ای ساخته شده اند که می توانند فقط یک یا دو نوع کالا را جابجا کنند.

 کشتی هایی که صرفا برای حمل نفت و به طور کلی محمولات نفتی طراحی شده، کشتی های تانکر نفت هستند. که جابجایی این مواد باید با دقت خاصی انجام گیرد.

دسته بندی حمل و نقل دریایی از نظر توقف یا عدم توقف

کشتی هایی که بیش از یک یا دو نوع محموله را جابجا کنند، کشتی های O.B.O هستند و به این منظور استفاده می شوند که کشتی زمان بازگشت خالی برنگردد.

کشتی هایی که برای جابجایی محموله هایی با بسته بندی کانتینر ها استفاده می شوند را کشتی های کانتینربر می گویند. کانتینر ها کالای مورد نظر را از عواملی همچون رطوبت، آسیب دیدگی و ضربه خوردن، آلودگی و غیره محافظت می کنند. همچنین در زمان تخلیه و بارگیری امکان جابجایی آن را بسیار راحت می کنند. در بسیاری از کانتینر ها امکان استفاده از سیستم تهویه ی داخل کانتینر و تنظیم دما نیز وجود دارد.

دسته بندی حمل و نقل دریایی از نظر توقف یا عدم توقف

در واقع به هرگونه جابجایی و انتقال کالا، اقلام، مواد و غیره که با قوانین و قواعد خاصی، توسط وسایلی همچون کشتی، لنج ها، قایق، نفتکش و غیره انجام می شود، حمل و نقل دریایی گفته می شود.

حمل و نقل دریایی از نظر توقف یا عدم توقف بین مسیر ها به دو دسته ی کلی تقسیم می شود. حمل و نقلی که بدون توقف صورت می گیرد و مستقیم و بدون واسطه از مبدا مورد نظر به مقصد برسد، حمل و نقل مستقیم گفته می شود.

 اما زمانی که امکان حمل و نقل مستقیم بار وجود نداشته باشد و وسیله حمل و نقل دریایی باید در میان مسیر توقف کند یا در مواردی که باید کشتی مورد نظر را تغییر دهند، حمل و نقل دیگر مستقیم نخواهد بود. به این نوع حمل و نقل دریایی، حمل و نقل غیر مستقیم می گویند.

تقسیم بندی حمل و نقل دریایی بر اساس مواد قابل حمل چگونه است؟

 چند نوع حمل و نقل دریایی غیرمستقیم وجود دارد؟

حمل و نقل غیر مستقیم خود انواع مختلفی دارد و شامل: کراس استافینگ، ترانشیپ و چارترینگ می باشد.

روش چارترینگ مانند روش چارتر در حمل و نقل هوایی است. همان گونه که در پرواز های چارتر فرد می تواند کل پرواز یا فضای خاصی از هواپیما را کرایه کند. در روش چارترینگ حمل و نقل غیر مستقیم نیز اشخاص برای جابجایی کالاهایی با حجم بالا و کالاهایی که بسته بندی نشده اند، کل کشتی را کرایه یا رزرو می کنند.

روش کراس استافینگ یکی دیگر از روش های حمل و نقل دریایی غیر مستقیم می باشد.  در این روش حمل و نقل، کشتی مورد نظر در بین مسیر تغییر می کند و کالاهای موجود در کشتی تخلیه و مجددا در کشتی دیگری بارگیری می شوند، چون در آن کشتی کالاها یا اقلامی وجود دارند که امکان انتقال آنها به صورت غیر مستقیم وجود ندارد.

روش ترانشیپ از بسیاری از جهات شبیه روش کراس استافینگ می باشد و بارها در این روش از کشتی تخلیه می شوند و به کشتی دیگری منتقل می شوند. این روش به عنوان امتیاز برای بنادری که امکان جابجایی کالا به روش مستقیم حمل و نقل را ندارند محسوب می شود.

تقسیم بندی حمل و نقل دریایی بر اساس مواد قابل حمل چگونه است؟

حمل و نقل دریایی با توجه به مواد قابل حمل نیز به دو روش تقسیم می شوند. زمانی که محموله ی مورد نظر شامل محصولات خشک و حجیمی مانند برنج، گندم، شکر و غیره می باشد، از روش حمل بار فله ی خشک استفاده می شود. در زمانی که برعکس آن اتفاق می افتد و کالای مورد نظر خشک نیست و معمولا مایع است مانند موادی چون نفت، مواد شیمیایی، گاز و غیره، از روش حمل بار فله ی مایع استفاده می شود که معمولا با استفاده از تانکر های بزرگی انجام می شود.

مسلم است که حمل اینگونه مواد با حجم زیاد، با استفاده از هر گونه روش حمل و نقلی امکان پذیر نمی باشد و معقول ترین راه استفاده از حمل و نقل دریایی است.

تقسیم بندی حمل و نقل دریایی بر اساس مواد قابل حمل چگونه است؟

با توجه به مطالب بالا به راحتی می توان دریافت که روش حمل و نقل کالا از طریق دریا به دلیل مزایای زیادی که دارد اهمیت بسیاری در حمل و نقل بین المللی کالا دارد.

چنانچه این نوع حمل و نقل به درستی و با رعایت تمامی ضوابط و مقررات مربوط به آن انجام شود، می تواند به رشد و پیشرفت تجارت بین المللی کمک قابل ملاحظه ای کند. لازم به ذکر است که با پیشرفت تکنولوژی انواع وسایل نقلیه مورد استفاده در این نوع حمل و نقل با قابلیت های ویژه و جدید در حال تولید هستند. میتوان امیدوار بود افق های تازه ای پیش روی این بخش حمل و نقل می باشد. 

شرکت حمل و نقل مبنا فرابر آسیا

برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر حمل و نقل کالا و واردات کالا از اروپا وسراسر دنیا میتوانید با مشاورین ما در شرکت حمل و نقل بین المللی مبنا آسیا فرابر در تماس باشید.

در مورد این بازخورد بگذارید

  • Rating