مگا تراک چیست و چه کاربردی در حمل و نقل بین المللی دارد؟

مگا تراک (Mega Truck) یا جامبو تراک (Jumbo Truck) تنها یک نوع از کامیون های مورد استفاده در حمل و نقل جاده ای می باشد. انواع مختلفی از کامیون ها و تریلر ها به منظور حمل و نقل بین المللی کالا طراحی و ساخته شده اند. در ادامه ی این مقاله به شرح مگا تراک و ویژگی های آن و نیز به معرفی وسایل حمل و نقل دیگر و کاربردهای هر یک می پردازیم.

 با استفاده از تریلرهای مگا تراک، حمل و نقل جاده ای کارآمدتر شده است. با این وسیله می توان محموله های کامیونی کامل 100 cbm و 115 cbm را به طور موثر حمل کرد.

انواع کامیون های مورد استفاده در حمل و نقل بین المللی کالا

کامیون های با نیمه تریلر (Semi Trailer Trucks)

اکثر بارها با این کامیون ها حمل می شوند. کامیون های نیمه تریلر به عنوان یکی از محبوب ترین انواع کامیون های مورد استفاده در لجستیک، در جاده ها بسیار رایج هستند.

یک کامیون نیمه تریلر را می توان با برداشتن پوشش چادرش از بالا یا از کنار یا از سمت عقب آن بارگیری کرد. حداکثر ظرفیت آن 24000 کیلوگرم است. این وسیله برای کالاهایی که می توانند روی هم قرار بگیرند، ایده آل است. ویژگی های این نوع کامیون به شرح زیر است:

این ماشین از یک کامیون زین و یک نیمه تریلر تشکیل شده است. ابعاد نیمه تریلر 7/2 × 45/2 × 6/13 متر است، البته این ابعاد ممکن است متغیر باشد. حداکثر ظرفیت حمل بار 24000 کیلوگرم است. نیمه تریلر می تواند حداکثر 33 پالت EUR یا 26 پالت FIN ظرفیت داشته باشد. ظرفیت  آن 90 متر مکعب است. بیشتر برای کالاهایی که در پالت بسته بندی می شوند، مناسب می باشد. کالاها را می توان از طریق پشت کامیون، کنار یا سقف آن بارگیری کرد.

کامیون هایی با تریلر کامل  (Trucks with full trailers)

مشخصات کامیون های با نیمه تریلر

کامیون هایی با تریلر کامل (Trucks with full trailers)

یکی از مزیت های اصلی تریلر کامیون این است که به شما امکان می دهد تا سریعتر وسایل را بارگیری و تخلیه کنید. این وسیله ی حمل و نقل کالا یکی از بزرگترین حجم های بارگیری را دارد و بنابراین فضای بیشتری جهت حمل کالای خود در اختیار خواهید داشت. ظرفیت بارگیری یک تریلر کامیون 16-25 تن است. یک تریلر کامیون همچنین از محموله ی شما در برابر تخریب در اثر عناصر محافظت می کند. ویژگی های این نوع کامیون به شرح زیر است:

این کامیون از یک کامیون زین و دو قسمت جداگانه از تریلرها تشکیل شده است. طول تریلرها معمولا 3/7 متر بعلاوه 1/8 متر است، ولی در این اندازه ها ممکن است تغییراتی وجود داشته باشد. حداکثر طول مجاز برای هر دو تریلر 65/15 متر است. حداکثر ظرفیت حمل بار 24000 کیلوگرم می باشد. ظرفیت آن 110-120 متر مکعب است. تریلر کامل می تواند ظرفیت 38 پالت EUR یا 30 پالت FIN را داشته باشد.

تریلر کامل برای حمل کالاهایی با حجم اما وزن سبک (بالش، پتو، پشم، مبلمان نرم و غیره) مناسب است. کالاها را می توان از طریق پشت کامیون، کنار یا سقف آن بارگیری کرد.

تریلر کامیون

 ویژگی های مگا تراک (Jumbo Trailer Trucks)

مگا تراک ها مشابه کامیون های نیمه تریلر هستند، اما از فضای بیشتری به دلیل داشتن یک کف G شکل با چرخ های با قطر کم برخوردار می باشند. مشابه کامیون های نیمه تریلر، این کامیون ها نیز می توانند حداکثر 24000 کیلوگرم وزن را حمل کنند.

یک کامیون تریلر جامبو بهترین وسیله نقلیه برای حمل کالاهای حجیم می باشد چرا که سبک و جادار هستند و می توان کالاها را از پشت، از بالا و از طرفین تریلر بارگیری کرد.

مشخصات مگا تراک چیست؟

این ماشین از یک کامیون زین و یک تریلر جامبو تشکیل شده است. ابعاد تریلر جامبو 3 × 45/2 × 6/13متر است (4 متر اول تریلر جامبو دارای ارتفاع کمتر از 6/2 متر می باشد). حداکثر ظرفیت حمل بار 24000 کیلوگرم است. ظرفیت تریلر جامبو می تواند حداکثر 33 پالت EUR یا 26 پالت FIN باشد که از این تعداد 23 پالت یا 18پالت FIN را می توانند تا 3 متر ارتفاع بارگیری کنند. ظرفیت تریلر جامبو 96 متر مکعب است. برای کالاهای سبک و حجیم مناسب می باشد. کالاها را می توان از طریق پشت مگا تراک، کنار یا سقف آن بارگیری کرد.

مشخصات مگا تراک چیست؟

تریلر Lowboy

تریلر Lowboy تریلری است که به طور معمول برای حمل و نقل وسایل با ارتفاع زیاد استفاده می شود. این موضوع به راحتی از طراحی آن مشخص می شود. کالاهای حمل شده توسط یک تریلر Lowboy کالاهایی هستند که از محدوده ی ارتفاع قانونی تعیین شده برای کالاهای حمل شده با یک تریلر تخت، بلند تر هستند. در این تریلر نیز مانند تریلر تخت، امکان بارگیری کالا از دو طرف، بالا و عقب تریلر وجود دارد.

موارد استفاده از تریلر Lowboy چیست؟

کامیون های تخت (Flatbed Trucks)

نام این کامیون ها به این دلیل است که دارای یک تریلر تخت مخصوص حمل بار به همراه کابین راننده است. از آنجا که کامیون های تخت سقف یا کناره ندارند، بارگیری کالا به داخل یا تخلیه کالا از آن آسان است.

کامیون تخت یک کامیون ایده آل برای حمل و نقل بارهای با دوام و حجیم مانند چوب، لوله، مصالح ساختمانی، گاری و غیره است، که به راحتی می توانید در این تریلر تخت بارگیری کنید. این مواد را می توان با جرثقیل بارگیری و یا تخلیه کرد.

ویژگی کامیون های تخت

کامیون های مستقیم (Straight Trucks)

این کامیون ها یکی از انواع کامیون های مورد استفاده در لجستیک هستند، که معمولا برای حمل و نقل وسایل کوچک مانند مبلمان، کالاهای خانگی و کالاهای مشابه استفاده می شود.

این نوع کامیون در بین بسیاری از رانندگان از محبوبیت زیادی برخوردار است چرا که به مجوزهای کمتری نیاز دارد.

تریلر یخچال دار (Refrigerated Trucks)

این تریلرها یکی از انواع کامیون هایی هستند که برای حمل کالاهای فاسد شدنی مانند محصولات کشاورزی، دارویی و شیمیایی، آرایشی، سبزیجات یا میوه استفاده می شوند.

متداول ترین نوع کامیون های یخچالدار، نیمه تریلر یا کامیون 18 چرخ است. این کامیون ها می توانند دمای داخلی را کنترل کنند که برای برخی از کالاها مناسب است. ویژگی های تریلر های یخچال دار عبارتند از:

کامیون یخچال دار شامل یک کامیون زین و یک نیمه تریلر (مجهز به سیستم خنک کننده) است. ابعاد تریلر یخچال دار 65/2 × 46/2× 41/13 متر است، البته این ابعاد می توانند متغیر باشند. حداکثر ظرفیت حمل بار تا 24000 کیلوگرم است ولی می تواند متغیر باشد. تریلر یخچالی می تواند حداکثر 33 پالت EUR یا 26 پالت FIN ظرفیت داشته باشد. دامنه دما 25- تا 25+ درجه سانتیگراد است (ممکن است متفاوت باشد). ظرفیت آن 88 متر مکعب است (ممکن است متفاوت باشد). بیشتر مناسب کالاهایی است که با استفاده از پالت بسته بندی می شوند.

بارگیری کالاها فقط از  قسمت پشت تریلر امکان پذیر است.

کامیون با دنباله بالابر (Truck Tail Lift)

این کامیون ها دارای مکانیزم بالابر هستند تا کالاها را روی کامیون بارگذاری کنند. اندازه آنها نسبتا کوچک است و با بالابر می تواند حداکثر 2000 کیلوگرم را تحمل کند. بارگیری کالاها فقط از طریق قسمت عقب کامیون امکان پذیر است. ویژگی های این نوع کامیون شامل موارد زیر است:

بسته به نوع بالابر، حداکثر وزن بار از 500 تا 2000 کیلوگرم است. فضای بار در این کامیون5/2-2 × 45/2 × 9-7 متر است (البته بسیار متغیر است). کامیون دارای دنباله بالابر می تواند تا 18-20 یورو پالت یا 14-16 پالت FIN ظرفیت داشته باشد. عمدتا برای حمل و نقل محموله های توزیعی استفاده می شود.

ویژگی های کامیون با دنباله بالابر

  1. https://www.thebellevuegazette.com
  2. https://www.vehicletracking.qa
  3. https://www.etslogistika.ee

در مورد این بازخورد بگذارید

  • Rating