حمل از چین به ایران چگونه انجام می شود؟

حمل بار از چین از جمله مواردی است که بسیار مورد توجه تاجران قرار گرفته است. یکی از دلایل آن این است که چین به عنوان بزرگترین قدرت آسیا و ایران نیز به عنوان یکی از قدرت های خاورمیانه شناخته می شوند و همواره تمایل به برقراری روابط اقتصادی و سیاسی داشته اند. در این مقاله به شرح برخی از نکات مهم پیرامون حمل از چین می پردازیم.

روابط تجاری بین چین و ایران چگونه است؟

ایران و چین از جمله قدرت های برتر آسیا به شمار می روند. هر دو کشور متمدن بوده و بنابراین دارای هویت قوی می باشند. این دو کشور اصول روانشناختی مشابهی را در روند تجارت خود به کار گرفته اند. آنها در طول ادوار مختلف روابط خوبی با یکدیگر داشته اند چرا که هر دو کشور به عنوان قدرت های آسیا و خاورمیانه شناخته شده هستند.

اقتصاد و مبادلات تجاری بین ایران و چین به طور کلی در دو حوزه ی تجارت کلی و تجارت نفت- گاز توسعه یافته است.

چین تجهیزات الکترونیکی، قطعات خودرو و سایر کالاهای مصرفی، همچنین فناوری های سنگین و سرمایه گذاری مانند شبکه های مترو تهران، صنعت سیمان، معدن، تجهیزات حمل و نقل را در اختیار ایران قرار می دهد. از طرف دیگر، ایران منابع طبیعی مانند ذغال سنگ، روی، سرب و البته نفت را در اختیار چین قرار می دهد.  

بین چین و ایران گزینه های مختلف حمل و نقل مانند هوایی، حمل و نقل دریایی، حمل و نقل اکسپرس و غیره وجود دارد که می تواند به تاجر ایرانی کمک کند تا فرصت های زیادی برای حمل از چین به ایران داشته باشد.

حمل از چین به ایران چگونه انجام می شود؟

پرکاربردترین روش حمل از چین، حمل و نقل دریایی است. حمل و نقل ریلی نیز بین دو کشور هنوز وجود دارد، اما اکنون به اندازه کافی کارآمد نیست. پل زمینی اوراسیا نامیده می شود و از قزاقستان و ترکمنستان عبور می کند.  حمل و نقل ریلی هنوز هم بسیار گران است و زمان حمل و نقل حدود 20 روز طول می کشد، اما این راه حل حمل و نقل مطمئنا در آینده توسعه می یابد و به گزینه اصلی حمل و نقل تبدیل می شود.

طبق اعلام سازمان ارتقا تجارت ایران (Trade Promotion Organization of Iran)، چین در سال 2017 اولین شریک واردات و صادرات ایران بود. جریان تجارت از چین به ایران به 12 میلیارد دلار رسید و 26 درصد از سهم کالاهای وارداتی به ایران را نشان می داد. از طرف دیگر ، 21 درصد از صادرات ایران با ارزش کل 10 میلیارد دلار به چین ارسال شده است.

ایران با سابقه طولانی، یکی از اصلی ترین شرکای تجاری چین در خاورمیانه است و هر ساله بسیاری از تجار از چین برای خرید و واردات کالاهای چینی به ایران سفر می کنند.

عوارض و مالیات در ایران

کالاهای تجاری ایران و تمام کشورهای دیگر در جهان با نام تجاری تعرفه (Harmonized System (HS)) شناسایی می شوند. این نام ترکیبی از 6 رقم است که به هر نوع کالا نسبت داده شده و HS Code نامیده می شود که به عنوان یک زبان مشترک در سراسر جهان برای شناسایی محصولات و اقلام به کار می رود.

هر بخش کالاهایی را که بر اساس HS Code مرتب شده اند، لیست می کند و نرخ مالیات مربوطه را در همان خط نشان می دهد.

عوارض و مالیات در ایران

مدارک لازم جهت ترخیص کالا از گمرک در ایران

به منظور ترخیص کالا از گمرک به مدارکی نیاز است که در این قسمت به این مدارک اشاره می کنیم.

اسناد اصلی برای شروع مراحل ترخیص کالا از گمرک در ایران:

کارت بازرگانی

ترخیصیه

دریافت WAREHOUSE یا همان قبض انبار

BILL OF LOADING یا بارنامه

لیست بسته بندی

پیش فاکتور

گواهی مبدا

گواهی استاندارد

ثبت سفارش بازرگانی

LOGICAL PERMISSION

روند گمرکی در حمل از چین به چه صورت است؟

قبل از شروع ترخیص کالا از گمرک در ایران بهتر است یک کارگزار گمرک یا نماینده گمرکی را برای انجام کار پیدا کنید. شما می توانید با کارگزار گمرک خود توافق کنید که همه کارها را برای شما انجام دهد و بدین ترتیب تمام مراحل ترخیص کالا از گمرک را به راحتی به پایان برسانید.

کالاهای شما از کشتی تخلیه و در گمرک نگهداری می شود. قبل از اینکه بار شما در خاک ایران فرود بیاید، باید پرونده سند واردات را با تمام مدارکی که در بالا ذکر شده است، تکمیل کنید. شما باید این کار را در اسرع وقت انجام دهید، زیرا اگر کالاهای شما بیش از حد در گمرک باقی بماند، با عوارض اضافی مانند تخلیه و انبارداری مواجه خواهید شد.

سپس پرونده را به اداره گمرک مربوطه، جایی که کالاهای شما در آن انبار شده است، ارسال می کنید. در ضمن، حامل، IGM را به گمرک می فرستد.

هنگامی که گمرک پرونده را در اختیار داشته باشد، مدارک را بررسی می کند و عوارض و مالیات های قابل اجرا را محاسبه می کند.

پس از پرداخت عوارض و مالیات، نامه آزادی کالای شما برای متولیان صادر می شود. سپس کالاهای شما آزاد می شود و آنها را می توان به مقصد رساند و یا آنها را جمع آوری کرد.

روند گمرکی در حمل از چین به چه صورت است؟

کدام شرکت هواپیمایی خدمات حمل از چین به ایران دارد؟

به علت محدودیت پروازها در نتیجه تحریم های ایالات متحده آمریکا، در حال حاضر فقط چند شرکت هواپیمایی خدمات حمل و نقل هوایی از چین به ایران را ارائه می دهند که عبارتند از:

هواپیمایی ماهان (W5)

ایران ایر

هواپیمایی قطر (QR)

خط هوایی کویت (KU)

هواپیمایی امارات (EK)

شرکت هواپیمایی ترکیه (TK)

کدام شهر از چین خدمات حمل بار به ایران دارد؟

شهرهای اصلی چین که به طور منظم به ایران پرواز دارند عبارتند از: شنزن، گوانجو، پکن، شانگهای و ارومچی

کدام شهر در ایران می تواند حمل بار هوایی از چین را بپذیرد؟

با توجه به اینکه در ایران فقط برخی از فرودگاه ها پرواز بین المللی دارند، بنابراین فقط چند فرودگاه بین المللی می توانند حمل بار از چین را بپذیرند که عبارتند از:

محموله هوایی از چین به تهران (فرودگاه بین المللی امام خمینی)

محموله هوایی از چین به مشهد (فرودگاه بین المللی هاشمی نژاد)

محموله هوایی از چین به شیراز (فرودگاه بین المللی شهید دستغیب)

محموله هوایی از چین به تبریز (فرودگاه بین المللی تبریز)

زمان حمل از چین به ایران

در جدول زیر زمان ترانزیت هوایی حمل از چین به ایران آمده است.

زمان ترانزیت تهران مشهد شیراز تبریز
شانگهای 2-4 روز 5-7 روز 5-7 روز 5-7 روز
شنزن 2-4 روز 5-7 روز 5-7 روز 5-7 روز
گوانجو 2-4 روز 5-7 روز 5-7 روز 5-7 روز
پکن 2-4 روز 5-7 روز 5-7 روز 5-7 روز
هنگ کنگ 3-5 روز 5-7 روز 5-7 روز 5-7 روز
کدام شرکت هواپیمایی خدمات حمل از چین به ایران دارد؟

بنادر اصلی دریایی ایران کدام اند؟

بنادر دریایی بزرگ و معروف زیادی در ایران وجود دارد که روزانه هزاران کانتینر در آنها تخلیه و یا بارگیری می شوند. این بنادر مهم شامل: بندرعباس (IRBND)، بوشهر (IRBUZ)، بندر امام خمینی (IRBKM)، چابهار (IRZBR)، خور آل زبیر (IQKHA) و خرمشهر (IRKHO) هستند.

بهترین بندر دریایی ایران برای حمل از چین کدام است؟

مشتریان معمولا بندرعباس (IRBND) یا بوشهر (IRBUZ) را انتخاب می کنند. دلیل انتخاب این دو بندر هزینه حمل و نقل ارزان تر و روند گمرکی راحت تر نسبت به سایر بنادر دریایی است.

هزینه حمل و نقل دریایی از چین به ایران

نرخ حمل و نقل دریایی مانند هزینه حمل و نقل هوایی متغیر است و به عوامل زیادی بستگی دارد که برخی از آنها عبارتند از: اندازه و حجم حمل و نقل، نوع کانتینر، نوع کالا و محصول، از کدام بندر در چین به کدام بندر در ایران. برای اطلاعات بیشتر میتوانید با مشاورین ما در شرکت حمل و نقل بین المللی مبنا قرابر آسیا در تماس باشید.

در مورد این بازخورد بگذارید

  • Rating