ترانزیت کالا یکی از موارد اصلی و مهم در اقتصاد کشور ها و نیز تجارت بین المللی است. به دلیل اهمیت این موضوع، در این مقاله ترانزیت کالا و اهمیت آن و نیز مفاهیم مربوطه را به طور کامل شرح می دهیم.

برخی کشورها با توجه به موقعیت جغرافیایی و برخورداری از منابع طبیعی قادر به تولید برخی کالاها و محصولات به مقدار زیاد هستند. وقتی که این مقدار بیش از نیاز آن کشور باشد، کالاها صادر می شوند تا به اقتصاد کشور کمک کنند. از طرف دیگر برخی کشورها قادر به ساخت برخی محصولات نیستند، بنابراین بایستی به منظور رفع نیازهای خود آنها را وارد کنند. در این میان کشورهایی نیز وجود دارند که به دلیل موقعیت خاص و استراتژیکی که دارند، تنها به عنوان مسیرهای نقل و انتقال کالا در نظر گرفته می شوند.

ترانزیت چیست؟ این اصطلاح به معنای جابجایی کالا و محموله بین کشورها و حتی بین قاره ها می باشد. به عبارت دیگر، انتقال کالاها از فروشنده به خریدار است، اما این کالاها هنوز در مسیر جابجایی هستند و به مقصد نرسیده اند.

همانطور که گفته شد ترانزیت کالا در سطح بین المللی مطرح است. کشورهای مختلف سعی دارند در این حوزه از رقیبان خود پیشی بگیرند و موفقیت خود را در بازارهای بین المللی تضمین کنند. کشورها به منظور دستیابی به این موفقیت همواره به سمت روش های حمل و نقلی می روند که هزینه های جابجایی کالا کمتری را برای آنها در بر داشته باشد.

مزایای ترانزیت کالا از ایران چیست؟

هر کشوری به منظور ترانزیت کالا می بایست مطابق قوانین و مقررات بین المللی فعالیت کند. البته حمل کالا تنها مربوط به ترانزیت خارجی نیست بلکه ترانزیت داخلی نیز در این حوزه سهم بزرگی دارد. در این قسمت به شرح ترانزیت خارجی و داخلی می پردازیم.

ترانزیت خارجی چیست؟

زمانی که سه کشور یا بیشتر در زمان انتقال کالا درگیر باشند، این نوع جابجایی را ترانزیت خارجی می نامند. در این نوع انتقال، کالا در طول جابجایی از سه کشور یا بیشتر عبور می کند. زمان ورود و خروج کالاها به این کشورهای ترانزیتی بایستی مشخص باشد.

اما در مورد اصطلاح ترانزیت به خارج بایستی گفت که تنها یک مبدا و یک مقصد برای انتقال کالا وجود دارد. در واقع کالای مربوطه از گمرک کشور مبدا تنها با یک ارسال به گمرک کشور مقصد منتقل می شود.

موارد مورد نیاز در ترانزیت خارجی

گذرنامه یکی از موارد مورد نیاز در جابجایی کالا است که جهت ورود به کشورهای ترانزیتی و خروج از آنها ضروری می باشد. اداره گذرنامه وظیفه صدور گذرنامه و دفترچه خروج را برای رانندگانی که در زمینه ترانزیت کالا فعالیت می کنند، بر عهده دارد. نیروی انتظامی نیز در این رابطه وظیفه صدور مواردی مثل دفترچه مالکیت، گواهینامه بین المللی و همچنین پلاک ترانزیتی را برای این رانندگان بر عهده دارد.

ترانزیت داخلی چیست؟

در این نوع، انتقال کالا بین دو گمرک واقع در یک کشور صورت می گیرد. این نوع جابجایی در مورد کالاهایی است که کارهای ترخیص آنها در گمرکی که در آن هستند انجام نمی شود و بایستی برای انجام مراحل ترخیص به گمرک دیگر (البته در همان کشور) فرستاده شوند. در واقع این جابجایی به علت انجام تشریفات گمرکی انجام می شود.

نکات ضروری و مهم در ترانزیت داخلی

از جمله نکات مهمی که در ترانزیت داخلی بایستی مورد توجه قرار گیرد عبارتند از:

  • بررسی کالا در گمرک مبدا به منظور تطابق کالای ارسال شده با کالای اظهار شده از قبل
  • رسیدن کالای ارسال شده در زمان مشخص و تعیین شده به مقصد.
نکات ضروری و مهم در ترانزیت داخلی

تعریف برخی مفاهیم در ترانزیت

تعریف FOB (Free on Board)

در شرایط فوب بر طبق قوانین بین المللی فروشنده بایستی کلیه هزینه های مربوط به حمل کالا را تا محل اصلی حمل کالا بپردازد، اما هزینه های بعد از آن را باید خریدار پرداخت کند.

تعریف سپرده

سپرده تمامی سکه، ارز، چک و پول های دریافتی یک شرکت می باشد و به صورت قانونی در ترازنامه آن شرکت به عنوان پول به ثبت رسیده است.

ترانزیت فرودگاهی چیست؟

گاهی اوقات هنگامی که یک پرواز زیادی طول می کشد، هواپیما در یک یا چندین کشور توقف می کند، به این توقف پرواز موقتی و زمان انتظاری که طول می کشد تا پرواز بعدی انجام شود، ترانزیت فرودگاهی گفته می شود. این توقفات معمولا باعث خستگی مسافران می شود.

ویزای ترانزیت چیست؟

ویزای کوتاه مدتی است که به وسیله آن مسافر مجاز به توقف و ماندن در محوطه فرودگاه کشور واسطه البته برای مدت زمانی کوتاه می باشد. بر اساس کشور مربوطه و نیز شرایط جابجایی، اعتبار این ویزاها متغیر بوده و از چند ساعت تا 10 روز می باشد.

انواع ویزای مورد نیاز جهت ورود و توقف کوتاه مدت برخی مسافران در محدوده سالن ترانزیت عبارتند از: نوع اول ویزای ترانزیت فرودگاهی یا ویزای A است که با داشتن این ویزا مسافر تنها مجاز به توقف کوتاه مدت در فرودگاه است و اجازه خروج از فرودگاه را ندارد. نوع دوم یا ویزای B که مسافر با در اختیار داشتن آن می تواند فرودگاه را ترک کرده و خود را به فرودگاه دیگری در همان کشور برساند.

تعریف FOB (Free on Board) در ترانزیت

روش های مختلف ترانزیت کالا و مزایای هر کدام

جابجایی کالا با روش های مختلف هوایی، جاده ای، دریایی و یا ریلی انجام می شود.

حمل و نقل جاده ای یا زمینی یکی از انواع روش های جابجایی است که به منظور انتقال مسافر و یا حمل بار به کار می رود. این روش از جمله آسان ترین و مقرون به صرفه ترین روش های جابجایی کالاست. همچنین در این روش امکان دسترسی به مناطق دور افتاده وجود دارد. علاوه بر این می توان وسایل نقلیه را در طول مسیر کنترل و پیگیری کرد. این نوع حمل و نقل که در آن کالاها از گمرک یک کشور به گمرک کشور مقصد منتقل می شوند، بایستی با دریافت گذرنامه و رعایت سایر الزامات دیگر انجام گیرد.

حمل هوایی از مزیت سرعت حمل و نقل بالا برخوردار است و بنابراین به منظور جابجایی کالاهایی که فوریت دارند مثل محموله های فاسد شدنی و نیز داروها کاربرد بسیاری دارد. البته لازم به ذکر است که هزینه های این نوع حمل از دیگر روش های موجود بسیار بیشتر می باشد. همچنین با توجه به قوانین هر کشور جهت ترانزیت کالا به روش هوایی، نیاز به اخذ مجوز ها و پروانه های مخصوصی است که ممکن است زمان بر باشد.

حمل و نقل دریایی در کشورهای دارای بنادر مرزی بسیار پرکاربرد می باشد. این روش جابجایی جهت انتقال کالا و نیز فرآورده های نفتی مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله مزایای این روش حمل و نقل، ایجاد ظرفیت و فضای بیشتر برای حمل محموله های بزرگتر و حجیم تر است.

ترانزیت دریایی

حمل و نقل ریلی از جمله انواع ترانزیتی است که از اهمیت بالایی در سطح داخلی برخوردار است. مزیت این روش امنیت بالاتر آن در مقایسه با دیگر روش ها است. علاوه بر این از نظر مقرون به صرفه بودن بعد از حمل و نقل زمینی در جایگاه دوم قرار می گیرد.

مزایای ترانزیت کالا از ایران چیست؟

کشور ایران از موقعیت استراتژیک خاصی به منظور انتقال کالا برخوردار است. از جمله مزایای جابجایی کالا از ایران  می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امنیت بالای مسیرها و راه ها
  • مقرون به صرفه بودن
  • کوتاه بودن مسیر حمل کالا
  • برخورداری از بنادر در شمال و جنوب
  • قرار داشتن در مسیر راه های شمال-جنوب
  • امکان برقراری ارتباط در زمینه انتقال کالا بین افغانستان و آسیای مرکزی با مسیرهای موجود در شرق کشور

برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر حمل و نقل و واردات کالا میتوانید با مشاورین ما در شرکت حمل و نقل بین المللی مبنا قرابر آسیا در تماس باشید.

در مورد این بازخورد بگذارید

  • Rating