بررسی ویژگی های انواع حمل و نقل

حمل و نقل، جابجایی کالاها و اشخاص از مکانی به مکان دیگر است و انواع مختلفی دارد. رشد توانایی و تقاضا برای حمل مقادیر زیادی کالا یا تعداد زیادی از مردم در مسافت های طولانی به علت سرعت زیاد آسایش و امنیت، شاخص تمدن و به ویژه پیشرفت تکنولوژی بوده است. به دلیل اهمیت حمل و نقل در روابط تجاری بین جوامع، در ادامه این مقاله به بررسی ویژگی های انواع حمل و نقل می پردازیم.

حمل و نقل جاده ای

کامیون ها، تریلی ها، اتوبوس ها و غیره وسایل نقلیه جاده ای هستند. مزایای این نوع حمل و نقل در قسمت زیر آورده شده است:

1. اقتصادی بودن

2. امنیت

3. انعطاف پذیری

4- دسترسی

5- قابلیت تحویل به محل خاص مانند تحویل درب منزل

6. پوشش گسترده تر

7. سرعت بیشتر در بارگیری و تخلیه کالا

 8. کمترین هزینه

9. هزینه های مازاد کمتر

10. روش مناسب برای بازاریابی کالاها در اماکن روستایی

حمل و نقل جاده ای

اما نکات منفی حمل و نقل جاده ای در  قسمت زیر آورده شده است:

. ظرفیت حمل کمتر

2. احتمال تاخیر در رسیدن محموله ها بسته به شرایط جاده ها و مشکلاتی از قبیل خرابی

3. کند بودن

4- استاندارد نبودن قیمت ها

5- مناسب نبودن برای حمل کالا در مسافت های بسیار طولانی

6. محافظت کمتر در برابر باران، طوفان و غیره 

7. ناامن به علت تصادفات معمول در بزرگراه ها

8- نامنظم

9. نا امن بودن جاده ها در فصل بارندگی

10. تعرفه های متغیر

حمل و نقل ریلی

محموله های مختلف از میوه و ماهی گرفته تا زغال سنگ و فولاد با این روش جابجا می شوند.

نکات مثبت حمل و نقل ریلی در  قسمت زیر آورده شده است:

1. مناسب ترین وسیله برای حمل کالا به مکان های دوردست

2. کمک به حمل کالاهای حجیم و سنگین

3. قابل اعتماد تر نسبت به حمل و نقل جاده ای

4. تاثیرپذیری کمتر از هوای نامناسب نسبت به روش حمل جاده ای

5. مقرون به صرفه بودن به اندازه حمل جاده ای و حتی در برخی موارد به صرفه تر

6. نرخ های استاندارد

7. حمل و نقل ایمن کالا به مقصد

8- احتمال تاخیر کمتر

معایب حمل و نقل ریلی عبارتند از:

.  عدم دسترسی همه مکان ها به قطار

2. نیاز به روشی دیگر برای جمع آوری و حمل کالا تا قطارها

3. مناسب نبودن برای مسافت های کوتاه

4- فاقد انعطاف به علت مسیرهای ثابت راه آهن

حمل و نقل دریایی

حمل و نقل دریایی

حمل و نقل دریایی روشی برای حمل مقادیر زیادی کالا با استفاده از کشتی های حمل کننده است. کالاها پس از بسته بندی درون کانتینرها روی کشتی بارگیری می شوند. یک کشتی باری معمولی می تواند حدود 18000 کانتینر را حمل کند، بنابراین حمل و نقل دریایی یک روش مقرون به صرفه برای حمل مقادیر زیاد در مسافت های طولانی است.

روش های مختلف جابجایی کالا در دریا عبارتند از:

  • FCL (بار کامل کانتینر) که یک یا چند کانتینر کامل برای ارسال به کشتی خریداری می کنید.
  • LCL (کمتر از بار کانتینر)، جایی که محصولات شما یک کانتینر مشترک دارند زیرا ممکن است کالاهایی به اندازه یک کانتینر کامل را نداشته باشید. به محض رسیدن به مقصد، محتوای کانتینر بار دیگر تقسیم می شود.
  • RORO (Roll on roll off)، جایی که محصولات شما با همان وسیله ای که تا کشتی حمل می شوند به داخل کشتی باری بروند. این وسیله نقلیه به راحتی روی کشتی حرکت می کند و سپس از انتهای دیگر آن خارج می شود.
  • حمل و نقل فله خشک که  برای برخی از موارد خاص مورد استفاده قرار می گیرد و کالاها به جای حمل در یک کانتینر در داخل کشتی حمل می شود.

مزایای حمل دریایی کالا شامل موارد زیر است:

  1. مقرون به صرفه نسبت به روش های دیگر
  2. مانور راحت محصولات سنگین یا بزرگ
  3. ارزان در مسافت های طولانی
  4. آلودگی زیست محیطی کمتر

معایب حمل دریایی عبارتند از:

بدیهی است که یکی از بزرگترین نکات منفی در مورد حمل دریایی زمان است، زیرا کندترین گزینه برای جابجایی محصولات می باشد. همچنین قیمت برای مقادیر کمتری از کالاها ناپایدار است.

حمل و نقل، جابجایی کالاها و اشخاص از مکانی به مکان دیگر است و انواع مختلفی دارد. رشد توانایی و تقاضا برای حمل مقادیر زیادی کالا یا تعداد زیادی از مردم در مسافت های طولانی به علت سرعت زیاد آسایش و امنیت، شاخص تمدن و به ویژه پیشرفت تکنولوژی بوده است.
حمل دریایی

حمل و نقل هوایی

سریعترین و محبوبترین روش جابجایی است که نقش زیادی در تجارت بین المللی ایفا می کند.

مزایای حمل و نقل هوایی در قسمت زیر آمده است:

کارایی: حمل هوایی سریع است، به خصوص اگر از سرویس مستقیم استفاده می کنید. انتظار می رود کالاها ظرف چند روز از ارسال آن در مقصد مورد نظر خود باشند در حالی که حمل بار در دریا ممکن است چند هفته طول بکشد.

مناسب برای تحویل های کوچک تر: هزینه حمل هوایی بر اساس وزن است و نه حجم آن که باعث می شود ارسال کالاهای کمتر از طریق حمل هوایی در مقایسه با دریا مقرون به صرفه باشد.

گزینه های بیشتر: شرکت های حمل و نقل می توانند با حمل هوایی گزینه های بیشتری از جمله تسویه حساب و مسیرهای مستقیم را به واردکننده ارائه دهند.

پتانسیل خسارت کمتر: حمل هوایی معمولا با بسته بندی صحیح کالا روش بهتری برای جابجایی کالاهای شکننده می باشد زیرا خسارت در مقایسه با حمل دریایی کمتر است.

با قابلیت ردیابی بیشتر: با ردیابی پروازها، محموله ها به راحتی قابل ردیابی هستند که می تواند آرامش خاطر بیشتری به مشاغل بدهد.

اما معایب حمل هوایی به شرح زیر می باشد:

بسته به اینکه دقیقا چه چیزی را حمل می کنید و به کجا حمل می کنید، حمل هوایی می تواند مشکلاتی برای مشاغل ایجاد کند. برخی از این موارد عبارتند از:

هزینه: استفاده از حمل و نقل هوایی می تواند بسیار گرانتر از حمل بار دریایی باشد، نه فقط برای هزینه تحویل بلکه برای واردات و مالیات بر ارزش افزوده. اینها به عنوان درصدی از هزینه کالاها به اضافه هزینه حمل محاسبه می شود.

محدودیت های لجستیکی: هنگام استفاده از یک محموله حمل تلفیقی (حمل کالاها به صورت تلفیقی)، محموله باید قبل از ارسال پرواز تا زمان پر شدن پرواز با سایر محموله ها صبر کند. بنابراین می تواند با برخی پروازها فقط هفته ای یک یا دو بار به مقصد اصلی انجام شود و زمان تحویل محموله را بیشتر کند.

محدودیت های حمل و نقل: جابجایی کالاهای مجاز در حمل هوایی بسیار سخت تر از حمل دریایی است. مواد خطرناک مانند مواد منفجره، گازها، مواد قابل اشتعال یا رادیواکتیو، مواد شیمیایی سمی و آهن رباهای قوی از جمله مواردی هستند که تحویل آنها توسط بار هوایی ممنوع است.

محدودیت های زیست محیطی: حمل و نقل هوایی در مقایسه با حمل کالا از طریق دریا اثرات بدتری روی محیط زیست دارد چرا که میزان انتشار کربن در آن بالاست.

حمل و نقل هوایی

حمل و نقل ترکیبی چیست؟

حمل ترکیبی به این معنی است که اقلام مختلف در یک کانتینر یا وسیله نقلیه ارسال می شوند. وقتی مشتری درخواست حمل ترکیبی یا تخفیفی داشته باشد به این معنی است که همه اقلام در یک کانتینر ارسال می شوند. با استفاده از این روش هزینه های حمل کاهش پیدا می کند.

با توجه به اهمیت بالای حمل و نقل کالا و نقش مهمی که در رشد اقتصاد کشورها دارد، در این مطلب سعی کردیم توضیحاتی درباره ویژگی های انواع روش های حمل کالا ارائه دهیم. انتخاب نهایی روش جابجایی کالا با توجه به نوع کالا و ویژگی های هر یک از این روش ها صورت می گیرد، بنابراین اطلاع از نکات مربوط به آنها ضروری است و می تواند در انتخاب درست و به صرفه بسیار کمک کننده باشد.

برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر حمل و نقل و واردات کالا میتوانید با مشاورین ما در شرکت حمل و نقل بین المللی مبنا آسیا فرابر در تماس باشید.

  1. https://www.britannica.com
  2. https://www.accountlearning.com
  3. https://www.medium.com

در مورد این بازخورد بگذارید

  • Rating