گواهی بهداشت واردات و صادرات

گواهی بهداشت مجوزی می باشد که از طرف وزارت بهداشت و درمان به منظور واردات و صادرات کالاهای حوزه سلامت صادر می شود. تجهیزات و یا فراورده های پزشکی تنها با داشتن مجوز بهداشت قابل ترخیص از گمرک می باشند. مجوز بهداشت (کد IRC) نشان از استاندارد و سلامت محصولات مورد نظر است.

بنابراین دریافت این کد برای محصولات بهداشتی، غذایی، آرایشی و پزشکی الزامی می باشد. به طور کلی اخذ این گواهی منجر به تسهیل ترخیص کالا در امورات گمرکی خواهد شد. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با انواع گواهی بهداشت و مراحل صدور این مجوز به طور کامل آشنا کنیم.

انواع مجوز بهداشت در سطح بین المللی
انواع گواهی بهداشت در سطح بین المللی

انواع گواهی بهداشت

دریافت گواهی بهداشت کالا به منظور ترخیص از گمرک بسیار ضروری و حائز اهمیت است. بنابراین عدم دریافت این مجوز منجر به عدم ترخیص کالای مورد نظر می شود. از انواع مجوز IRC می توان به مجوز به صورت زمان دار اشاره نمود.

در صورتی که شرکت واردات پروانه بهداشت را از وزارت بهداشت گرفته باشد و همچنین اداره ارزیابی مواد آرایشی، بهداشتی و غذایی آن را تایید کرده باشد، این گواهی یک سال اعتبار دارد. بنابراین واردات کالای مورد نظر باید حداکثر تا یک سال پس از دریافت مجوز بهداشت انجام شود.

این مجوز امکان ترخیص کالا از گمرک را صادر می کند. ترخیص کالای مورد نظر با استفاده از این مجوز بسیار سریع و راحت می باشد.

دومین نوع گواهی بهداشت مجوز واردات کالاهای غذایی، بهداشتی، پزشکی و …می باشد. برای انجام واردات هر نوع محموله به کشور، باید برای دریافت این مجوز اقدام نمود. مجوز بهداشت واردات باید به واسطه کشور مبدا تایید شود و به شکل مهر شده به سفارت کشور مقصد تحویل داده شود.

فراموش نکنید که این نوع مجوز برای واردات کالاهای خاص ممکن نیست. از طرفی درج شماره بچ کالا، تاریخ تولید و انقضا آن در این گواهی الزامی می باشد.

انواع گواهی بهداشت واردات کالا
انواع گواهی بهداشت

مدارک مورد نیاز برای صدور گواهی بهداشت

برای صدور گواهی بهداشت در ابتدا باید به سایت TTAC مراجعه نمود. این سایت زیر نظر سازمان غذا و دارو می باشد. پس از مراجعه به سایت می توانید برای فعال سازی کارتابل خود اقدام کنید و درخواست مجوز خود را ثبت نمایید.

کارشناسان سازمان غذا و دارو باید مدارک و شرایط شما را مورد ارزیابی قرار دهند و سپس نتیجه درخواست شما را تعیین نمایند. به طور کلی برای ثبت درخواست مجوز بهداشت و صدور این کد به مدارک زیر نیاز خواهید داشت.

  • ارائه نمودن تصویر شفاف از پروانه بهداشتی معتبر
  • ثبت رسمی و کتبی درخواست گواهی بهداشت از طرف صادرکننده جهت دریافت مجوز بهداشت به صورت مدت دار و یا محموله ای
  • ارائه نمودن درخواست تعهدنامه به منظور استفاده از انواع مواد اولیه که به صورت وارداتی مورد استفاده قرار می گیرند.
  • برای درخواست صدور گواهی بهداشت محموله ای باید لیستی از تمامی محصولات با ذکر مشخصات آن ها ارائه شود.
  • مدارک و تمامی اسنادی که به صادرات کالا مرتبط هستند نیز باید ارائه شوند. این مدارک شامل نوع فراورده، مقدار آن، تاریخ تولید و انقضا، نام تجاری، سری ساخت و … می شود.
  • تکمیل نمودن فرم مورد نظر که در ارتباط با درخواست گواهی بهداشت و نوع آن (مدت دار یا محموله ای) می باشد.
مدارک مورد نیاز برای صدور گواهی بهداشت
مدارک مورد نیاز برای صدور گواهی بهداشت

نکات قابل توجه در رابطه با مجوزهای بهداشت

اگر به دنبال اخذ گواهی بهداشت و استفاده از آن هستید، باید در ابتدا با نکات قابل توجه در رابطه با مجوز بهداشت آشنایی پیدا کنید. مهم ترین این نکات عبارتند از:

  • اولین نکته ای که در رابطه با گواهی بهداشت باید بدانید، اهمیت تاریخ تولید و انقضا کالا می باشد. درج تاریخ روی گواهی هایی که به منظور واردات کالا مورد استفاده قرار می گیرند الزامی است. از طرفی سفارت کشور مقصد در کشور مبدا باید حتما این مجوز را تایید نماید.
  • از دیگر نکات قابل توجه در رابطه با گواهی بهداشت نیاز به اخذ این مجوز به منظور دریافت مجوز ثبت سفارش می باشد. برای کالاهای وارداتی که متعلق به حوزه پزشکی می باشند، باید ابتدا مجوز بهداشت فعال دریافت کرد تا بتوان مجوز ثبت سفارش اخذ نمود.
  • از طرفی برای کالاهایی که جزو کالاهای ممنوع در واردات هستند، نمی توان گواهی بهداشت دریافت نمود. همچنین اخذ این گواهی برای کالاهایی که در کشور مبدا خرید و یا فروش آن ها ممنوع می باشد نیز غیرممکن است.
  • هنگام درخواست گواهی بهداشت باید به این نکته توجه داشته باشید که برخی از این مجوزها به ثبت منبع محصول نیاز دارند. بنابراین حتما توجه داشته باشید که کالای مورد نظر شما به این ثبت نیاز دارد یا خیر.
  • از دیگر نکات قابل توجه هنگام استفاده از گواهی بهداشت توجه به متقاضی واردات و صادرات است. در صورتی که هنگام ترخیص کالا متقاضی شرکت بازرگانی باشد، تمامی مدارک باید به همراه معرفی نامه به مهر و امضای مدیرعامل شرکت تولیدکننده برسند.
  • اخذ گواهی بهداشت معمولا در یک بازه زمانی 2 هفته ای انجام می گردد. از طرفی ترخیص کالا با استفاده از این مجوز معمولا چند ماه به طور می انجامد.

در مورد این بازخورد بگذارید

  • Rating