معرفی روش ترانشیپ کالا

ترانشیپ (Transshipment) یکی از روش‌های حمل و نقل کالا است که در این مقاله قصد داریم جزئیات آن را با شما در میان بگذاریم. امروزه بازار صادرات و واردات کالا در حوزه تجاری بسیار گرم است. از این جهت روش‌های مختلفی برای نقل و انتقال کالاها از مبدا به مقصد وجود دارد.

در روش ترانشیپ، زمانی که امکان ارسال مستقیم کالا به مقصد اصلی وجود نداشته باشد، ابتدا کالا به یک مقصد میانی فرستاده می‌شود. با این حال در نهایت نیز از مقصد میانی به سوی مقصد اصلی رهسپار خواهد شد. در واقع این عدم امکان ارسال مستقیم کالا ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. برای مثال تحریم‌ها می‌توانند در این زمینه اثرگذار باشند. شرکت‌های حمل و نقل در این شرایط وارد میدان می‌شوند و کار نقل و انتقال کالا را تسهیل می‌نمایند.

در این حالت ابتدا کالا توسط شرکت به گمرک دیگر و بعد به مقصد نهایی منتقل می‌شود. گاهی اوقات هم شرایط تحریم حاکم نیست. مشکل عدم وجود مسیر مستقیم به مقصد است. باز هم در این موقعیت ترانشیپ می‌تواند بهترین روش برای انتقال کالا باشد. علاوه بر عبور از ممنوعیت‌ها و محدودیت‌هایی که وجود دارد، ترانشیپ کالا به رونق صادرات و واردات کمک می‌کند. از طرف دیگر هزینه مناسبی هم دارد. البته این را نیز بدانید که گاهی لازم است وسیله نقل و انتقال کالا از مبدا تا مقصد نهایی در میانه عوض شود.

برای مثال ابتدا نقل و انتقال به صورت زمینی، سپس به صورت دریایی و در نهایت به شکل هوایی انجام شود. البته این مورد صرفا یک مثال بود و حالات دیگری هم قابل تصور است.

حمل و نقل بین الملی ترانشیپ
پرسه ترانشیپ کالا

مزیت‌ها و معایب استفاده از ترانشیپ

روش ترانشیپ مثل هر روش حمل و نقل کالا، ممکن است مزیت‌ها و معایبی داشته باشد که در این قسمت به بررسی موارد مختلف آن می‌پردازیم. این روش باعث تسهیل نقل و انتقالات کالاهای مختلف می‌شود. از طرف دیگر با کاهش هزینه‌های ارسال بار و صرفه جویی در زمان همراه است.

یکی از دلایل کاهش هزینه‌ها این است که بدون نیاز به گرفتن چندین وسیله نقلیه از مبدا اولیه ارسال کالا، می‌توانید تنها با یک وسیله مرسوله را بفرستید. این موضوع تابع قوانین و مقرراتی است که در این خصوص وضع شده‌اند. با استفاده از این شیوه بسیاری از تشریفات مربوط به گمرک کم می‌شود. از طرف دیگر نرخ قاچاق کالا نیز بسیار پایین‌تر می‌باشد. با این حال یک سری معایبی هم در این مسیر وجود دارند که دانستن آن‌ها خالی از لطف نیست.

طبیعی است که ارسال مستقیم کالا به مقصد نهایی سرعت بالاتری داشته باشد. از این جهت برخی یکی از معایب ارسال کالا به مقصد میانی و سپس مقصد نهایی را امری طولانی می‌دانند. البته این مراحل چندگانه سرعت دریافت کالا در مقصد نهایی را کاهش می‌دهند که جای تعجب ندارد. گاهی این تاخیر می‌تواند ناشی از تخلیه کالاها و بارگیری مجدد آن‌ها باشد.

بنابراین منطقی است که اگر امکان ارسال مستقیم کالا به مقصد نهایی وجود دارد از شیوه‌های دیگر باید استفاده شود. در غیر این صورت تاخیر کالا امری طبیعی و متداول خواهد بود.

نحوه رهگیری مرسولات

در ترانشیپ یکی از سوالاتی که پیش می‌آید مربوط به نحوه رهگیری کالا است. برای این که بتوانید مرسوله خود را رهگیری کنید ابتدا با شرکت حمل و نقل در این خصوص صحبت نموده و کد بارنامه را دریافت نمایید. این کد به شما امکان ردیابی مرسوله را به صورت آنلاین در وبسایت شرکت می‌دهد. این کار کاملا مشابه رهگیری مرسولات شرکت پست و به همان سادگی است. بنابراین بدون نگرانی در هر زمان از شبانه روز می‌توانید از وضعیت مرسوله خود مطلع شوید.

فرق ترانشیپ و ترانزیت

ترانشیپ و ترانزیت که برخی افراد آن‌ها را به جای همدیگر به کار می‌برند، متفاوت از هم هستند. هم‌چنین در کنوانسیون بین المللی سازمان جهانی گمرک نیز از تعاریف مجزایی نسبت به هم برخوردار هستند. به بیانی ساده در ترانزیت که یک نوع روش حمل و نقل کالا است، مرسوله در وسیله اصلی حمل و نقل که می‌تواند کشتی، هواپیما و… باشد، باقی می‌ماند. این در حالی است که حین ترانشیپ کالا تخلیه و بارگیری مجدد انجام می‌شود.

ترانشیپ کالا
ترانشیپ کالاها
سخن پایانی

در این نوشتار سعی نمودیم تا شما را با شیوه ترانشیپ کالا آشنا کنیم. با مزیت‌ها و معایب این روش آشنا شدید. هم‌چنین اکنون می‌دانید که چگونه بدون هیچ گونه نگرانی مرسولات خود را رهگیری نمایید. در نهایت یک اشتباه متداول در استعمال واژه ترانزیت به جای ترانشیپ را نیز شناختید.

تمام مسائلی که در باب این روش نقل و انتقال کالا طرح شد، ما را به این نتیجه می‌رساند که در دنیای پر رونق صادرات و واردات کالا به مقاصد مختلف، این شیوه می‌تواند تسهیل کننده ماجرا باشد. در عین حال از هزینه‌های گزاف نیز بکاهد.

تنها مورد نامطلوب، تاخیر کالا است که آن هم با توجه به تخلیه و بارگیری مجدد کالاها دور از ذهن نمی‌باشد. معمولا بنادری که میزان حمل و نقل کالاها به این شیوه در آن‌ها بیش از ۷۵ درصد باشد، جزء مراکز اصلی ترانشیپ به شمار می‌روند.

البته این مورد منافاتی با فعالیت بندرهای کوچک در این زمینه ندارد. این خود یک حسن به شمار می‌آید و امکان رقابت و فعالیت در بازارهای جهانی را فراهم می‌آورد. امیدواریم مطالبی که بیان کردیم بتواند به شکل قابل توجهی پاسخگوی ابهامات و پرسش‌های شما در این زمینه باشد.

در مورد این بازخورد بگذارید

  • Rating