معرفی استریپ کالا و استافینگ

در دنیای تجارت و صادرات و واردات،  استریپ کالا یکی از واژه‌هایی است که احتمال دارد آن را زیاد شنیده باشید. همراه با استریپ حتما واژه استافینگ هم به گوش شما خورده است. در این مقاله می‌خواهیم در مورد دو اصطلاح Container Stripping and Stuffing با شما صحبت کنیم. تا انتها ما را همراهی نمایید.

به بیانی ساده استریپ را می‌توان معادل با عملیات مربوط به تخلیه بارها از کانتینر و ترخیص آن‌ها دانست. این در حالی است که استافینگ را به جای عملیات مربوط به بارگیری مجدد برای پر کردن کانتینر استفاده می‌کنیم. به منظور استریپ یا تخلیه بار از گمرک یک سری بایدها و نبایدها و مراحلی وجود دارد که به آن‌ها خواهیم پرداخت.

نحوه انجام استریپ کالا در گمرک

استریپ کالا در دو بخش خدمات اسنادی و تخلیه انجام می‌پذیرد. این دو بخش دربردارنده‌ی مراحل پیش رو است. در ابتدا لیست جا به جایی به محوطه تخلیه بار از کانتینر تحویل داده می‌شود. سپس صاحب ترخیص کار باید به همراه برگه جا به جایی مراجعه نموده و در حضور صاحب کالا یا نماینده او کارهای مربوط به باز کردن پلمپ انجام شود.

در گام بعدی بارها با استفاده از تجهیزات لازم مثل لیفتراک به کمک کارگرها تخلیه می‌شوند. پس از انجام مراحل مذکور کانتینرهای خالی به دپو کشتیرانی باز گردانده می‌شوند و سرانجام رسید کانتینر تحویل می‌شود.

هزینه استریپ کالا

از سوالاتی که در زمینه استریپ کالا وجود دارد، بحث هزینه‌های آن است. در ترخیص کالا از گمرک به منظور واردات، هزینه‌های مربوطه با توجه به کد تعرفه گمرک در نظر گرفته می‌شوند. این کار باعث می‌شود تا از بی نظمی و هرج و مرج در خصوص هزینه گذاری واردات کالاها جلوگیری شود. تخلیه و بارگیری و استریپ، انبارداری و… همگی مشمول دریافت هزینه می‌شوند. برای کاهش هزینه‌های گمرکی، ترخیص کاران حرفه‌ای می‌توانند با انتخاب بهترین مسیر به شما کمک کنند.

بارگیری و تخلیه محموله‌های تجاری
استریپ و استافینگ

نحوه انجام عملیات استافینگ

در قسمت قبل به مراحل استریپ کالا پرداختیم. اکنون جا دارد با عملیات استافینگ و مراحل لازم آن آشنا شوید‌. طی این عملیات کالاهای صادراتی یا کالاهای وارداتی داخل کانتینرها بارگیری می‌شوند‌. البته این اصطلاح در بحث صادرات کاربرد بیشتری دارد.

برای انجام این عملیات ابتدا نامه کشتیرانی باید به محل نگهداری کانتینر ارائه داده بشود. پس از این که کارهای ثبت در سیستم اسنادی انجام شد، پذیرش صورت می‌گیرد. سپس لیست رسوب کانتینر به واحد عملیات ارائه می‌شود‌. بعد از تحویل لیست رسوب به واحد عملیات، سلامت کانتینرها چک می‌شود. در صورتی که کانتینرها مشکلی نداشته باشند، برای انتقال کانتینرها، بارشمار و کشنده به ترمینال کانتینرهای خالی می‌روند.

کانتینرهای ورودی در هند لند ثبت می‌شوند. منظور از هند لند همان سیستم نگهداری دستی است. در گام بعدی بارها داخل کانتینر قرار داده می‌شوند. این کار ممکن است هم به صورت دستی توسط نیروی کارگر و هم به صورت ماشینی توسط لیفتراک انجام گیرد. سپس بار توسط نماینده صاحب کالا پس از بررسی تایید شده و نهایتا محوطه‌ای که کانتینرها در آن قرار دارند، تحت پلمپ قرار می‌گیرد.

کانتینرها باید داخل لیست بارگیری کشتی قرار بگیرند و هماهنگی‌های لازم صورت پذیرد و از پورت اپراتور رسید ممهور به مهر دریافت شود‌.

استریپ کالا
صادرات و واردات کالا

چند نکته مهم که باید بدانید

حال که با مفهوم استریپ کالا و استافینگ و مراحل انجام آن‌ها آشنا شدید، جا دارد راجع به مشکلات پیش روی مسیر ترخیص بار با شما صحبت کنیم. از مشکلات رایج در این زمینه می‌توان به تاخیر ترخیص کالاها و کند بودن سرعت انجام فرایندهای ضروری مربوط به آن اشاره کرد.

تاخیر ترخیص کالاها مخصوصا در بحث واردات کالا، باعث می‌شود تا میزان سود تاجر کاهش پیدا کند. بنابراین باید از نگهداری طولانی مدت کالا در انبار گمرک دوری کرد. بدین منظور به شما پیشنهاد  می‌کنیم که از شرکت‌های معتبر و مشاورین کاربلد آن‌ها در این زمینه مشورت بگیرید.

همانطور که می‌دانید روش‌های مختلفی اعم از حمل دریایی، حمل هوایی و حمل زمینی برای نقل و انتقال کالا به منظور صادرات و واردات وجود دارند. شیوه مناسب حمل و نقل کالا با توجه به شرایط حاکم بر موقعیت کشورهای مبدا و مقصد انجام می‌گیرد. عملیات استریپ کالا هم در حمل و نقل کالا به شیوه دریایی انجام می‌پذیرد.

ما در کشورمان امکان استفاده از انواع روش‌های نقل و انتقال کالا را داریم. آن چه اهمیت دارد انتخاب شیوه درست با توجه به شرایط است تا میزان هزینه‌ها نیز به حداقل برسد.

سخن پایانی

در این مقاله تمام سعی خود را داشتیم تا به سوالات شما در مورد عملیات استریپ کالا پاسخ دهیم. با نحوه و مراحل انجام عملیات استریپ کالا آشنا و متوجه شدید که استریپ و استافینگ علی رغم این که غالبا در کنار هم به کار می‌روند، کاملا متفاوت و در واقع نقطه عکس هم هستند.

برای درک بیشتر این تفاوت، مراحل استافینگ و عملیات مربوط به آن را نیز برایتان شرح دادیم. اگر شما هم به فعالیت تجاری مشغول هستید و قصد ورود کالا دارید، برای این که متحمل ضرر و هزینه‌های اضافی مالی و زمانی نشوید، حتما با یک شرکت معتبر بدین منظور وارد مذاکره شوید.

گاهی افراد با وجود اطلاعات تجاری بالا به دلیل بی تجربگی در بحث گمرک و ترخیص کالا دچار ضرر می‌شوند و علاوه بر سرمایه، هزینه زیادی متحمل می‌شوند. ما در کنار شما هستیم تا با انتخابی درست، از موانع پیش روی مسیر تجاری خود عبور نمایید.

  • blank
    • 6 ماه ago

    عالی بود

در مورد این بازخورد بگذارید

  • Rating