مقدمه‌ای بر تعرفه خدمات کانتینری

در این مقاله قصد داریم راجع به تعرفه خدمات کانتینری اطلاعاتی را با شما در میان بگذاریم. برای ورود به بحث بهتر است کمی راجع به خدمات کانتینری با همدیگر صحبت کنیم.

کانتینر یک جعبه از جنس فلز سخت است که مهر و موم شده و برای حمل کالا و بار به کمک کشتی یا سایر وسایل نقلیه سنگین مثل کامیون و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شکل از حمل کالا در همه جای دنیا یک شیوه رایج و محبوب است؛ زیرا کانتینرها به دلیل ظرفیت مناسبی که دارند و ابعاد استانداردی که در آن ساخته می‌شوند حمل بار را تسهیل نموده و کمترین آسیب را به آن وارد می‌نمایند‌.

حمل و نقل کانتینری که دربردارنده‌ی اقدامات لازم از طریق وسایل حمل بار نظیر کشتی به کمک کانتینر جهت حمل کالا است، پیشینه‌ای قدیمی دارد. هم‌چنین امروزه بخش زیادی از فعالیت‌های بازار جهانی و صادرات و واردات کالاها را به رونق در می‌آورد.

 

حمل کانتینر
فعالیت در بازارهای جهانی کالا

 

مزیت‌های استفاده از خدمات کانتینری

پیش از ورود به بحث تعرفه خدمات کانتینری می‌خواهیم راجع به مزیت‌های استفاده از این شیوه‌ی حمل و نقل نکاتی را بیان کنیم. یکی از مزیت‌های حمل و نقل کانتینری امنیت کالاها است. همان‌طور که می‌دانید کالاها در پلمپ هستند و فقط در مبدا و مقصد قابل رویت و باز شدن می‌باشند.

در نتیجه هم میزان خرابی و آسیب کمتر است و هم این که امکان سرقت بار به حداقل ممکن می‌رسد. خدمات کانتینری در عین حال که تابع استانداردهای جهانی هستند، از نظر میزان هزینه‌های حمل و نقل در مقایسه با سایر روش‌ها مقرون به صرفه محسوب می‌شوند.

جالب است بدانید که کانتینرها از استانداردهای ایزو پیروی می‌کنند‌. از طرفی سرعت نقل و انتقال کالا به این شیوه مخصوصا در مقایسه با کشتی‌های باری معمولی که سرعت پایین تری دارند بسیار مناسب است.

یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از خدمات کانتینری تنوع کاربرد است. کانتینرها می‌توانند هر نوع محصول و کالایی را درون خود جای داده و امکان حمل و نقل آن را فراهم نمایند. محصولات فاسد شدنی، مایعات، محصولات شیمیایی، محصولات خشک و… همگی از جمله موادی هستند که به کمک خدمات کانتینری به کشورهای دیگر صادر یا از جانب آن‌ها وارد کشور می‌شوند.

یک نکته جالب در مورد کانتینرهای حمل بار، قابلیت بازیافت آن‌ها است که خود یک حسن بزرگ به شمار می‌آید. به کمک کانتینرها می‌توان ظرفیت کالا جهت حمل را به میزان دلخواه افزود.

معایب استفاده از خدمات کانتینری

در قسمت قبل به مزیت‌های خدمات کانتینری پرداختیم. در این بخش به اختصار در مورد معایب آن چند نکته‌ای را ذکر می‌کنیم. یکی از معایب کانتینرها محدودیت‌های فیزیکی آن‌ها است. نداشتن تهویه و دمای بالا گاهی اوقات به برخی اقلام داخل کانتینر آسیب وارد می‌کند. البته در عین حال این را هم بگوییم که اقلام داخل کانتینر از آتش سوزی، سرقت و… در امان هستند.

یکی از بهترین پیشنهادهایی که به منظور پیشگیری از خسارت، صاحبان کالا می‌توانند انجام دهند، بیمه کردن بار است. گاهی تراکم بیش از اندازه درون کانتینر می‌تواند خسارت آفرین باشد. طبیعتا باید این تراکم در حد متعادل باشد.

برخی کالاها به دلیل حجم، وزن و مشخصاتی که دارند ممکن است داخل یک کانتینر جاسازی نشوند و بارگیری به سرانجام نرسد. نوسانات آب و هوایی در داخل دریا نیز از مواردی است که می‌تواند منجر به خسارت شود. یکی از نکاتی که باید مورد توجه واقع شود طرف معامله است. طرف معامله را به گونه‌ای انتخاب نمایید که در بسته بندی و ارسال مرسولات از استانداردهای لازم پیروی کند.

عوامل موثر بر تعرفه خدمات کانتینری

تعرفه خدمات کانتینری و هزینه‌های نهایی برای پرداخت، تابع مواردی است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. به طور کلی حمل و نقل کالاها با استفاده از حمل و نقل دریایی به صرفه تر و مناسب تر است. در این شرایط وزن بار و اندازه آن، نوع کشتی، حجم مرسوله و… همگی واجد اهمیت هستند.

مرسوله یا باری که قرار است به مقصد مورد نظر ارسال شود، این که از نوع مواد غذایی، شیمیایی و… است بر روی میزان هزینه‌ها اثر دارد. با مشخص شدن حجم بار و وزن آن در صورتی که به کانتینر نیاز باشد، به هزینه‌ها افزوده می‌شود.

مسافتی که بین مبدا ارسال و مقصد نهایی وجود دارد، با توجه به دور بودن یا نزدیک بودن این دو نقطه می‌تواند در کاهش یا افزایش هزینه‌ها اثر بگذارد. نوع حمل و نقل دریایی می‌تواند به شکل فول بار یا خرده بار باشد که طبیعتا فول بار مستلزم صرف هزینه بیشتری خواهد بود.

کارتن‌هایی که داخل کانتینر قرار دارند از نظر تعداد، حجم و وزن بررسی شده و سپس تعیین نرخ می‌شوند. یک نکته موثر دیگر در بحث هزینه و تعرفه خدمات کانتینری به تحریم‌های بین المللی علیه ایران ارتباط دارد. تحریم‌ها و نوسانات ارزی متاسفانه به شکل قابل توجهی منجر به افزایش میزان هزینه‌های ناشی از خدمات کانتینری و صادرات و واردات کالا می‌شوند. در کنار هزینه‌های مذکور گاهی اوقات غفلت صاحب کالا می‌تواند هزینه‌های اضافی را به او تحمیل کند.

یکی از این هزینه‌ها هزینه حق توقف است. این هزینه در صورتی از صاحب کالا دریافت می‌شود که او کانتینر را دیرتر از موعد معین که به اصطلاح فری تایم نام دارد، به کشتیرانی برگرداند. در واقع این هزینه را به بیانی ساده می‌توانیم معادل با همان جریمه دیرکرد بدانیم.

در مورد این بازخورد بگذارید

  • Rating