حمل و نقل بین المللی چیست؟

حمل و نقل بین المللی کالا از دیرباز به منظور تجارت موثر و تبادل کالاهای مختلف از محل عرضه به محل تقاضا بسیار مهم و مورد توجه بوده است. به طور کلی حمل و نقل بین المللی کالا به حمل و نقل کالا از کشوری به کشور دیگر گفته می شود.

پنج روش اصلی برای حمل و نقل بین المللی کالا وجود دارد که عبارتند از: زمینی، دریایی، هوایی، ریلی و ترکیبی. در ادامه این مقاله به توضیحی درباره هر کدام از این روش ها و مزایا و معایب هر کدام می پردازیم.

شرکت حمل و نقل بین المللی چیست؟

مزایا و معایب روش حمل و نقل زمینی جاده ای در حمل و نقل بین المللی

حمل و نقل زمینی یا جاده ای اولین و رایج ترین روش حمل و نقل بین المللی از دیرباز تاکنون بوده است و بیشتر از هر روش دیگری در لجستیک استفاده می شود.

 توسعه ی وسایل نقلیه و زیر ساخت های جاده ای سبب شده تا حمل و نقل جاده ای بیشترین کاربرد را در بین 4 روش اصلی دیگر داشته باشد. این روش به منظور حمل بارهای کوچکتر در مسافت های کوتاه تر ترجیح داده می شود. حمل و نقل مقادیر کم تا متوسط کالا توسط حمل و نقل جاده ای انجام شده و به این منظور از کامیون های باری مختلف استفاده می شود. دو شکل اصلی حمل و نقل جاده ای، کامیون حمل بار کامل TL و کامیون LTL برای محموله کمتر از حجم بار می باشد.

کامیون های LTL محموله های کوچکتر و در درجه اول محموله های پالت شده را در مقایسه با کامیون TL در مسیر مشخصی به مکان های مربوطه منتقل می کنند. از جمله مزایای  LTLاین است که حمل کننده فقط برای بخشی از کامیون که توسط بارشان اشغال شده، هزینه می کند، در حالی که مابقی آن توسط حمل کنندگانی که از بقیه کامیون استفاده می کنند، پرداخت می شود.

 نقطه ضعف LTL توقفات و انتقالات زیاد محموله در مسیر رسیدن به مقصد می باشد. محموله چندین بار به کامیون های مختلف در طول مسیر منتقل می شود. این امر منجر به طولانی شدن زمان حمل و نقل و احتمال آسیب دیدن محموله می شود.

نقش حمل و نقل زمینی یا جاده ای در حمل و نقل بین المللی

روش TL نسبت به LTL بسیار سریعتر می باشد، زیرا کامیون بدون توقف یا انتقال اضافی در طول مسیر از مبدا به مقصد می رود. یکی از اشکالات TL این است که به منظور اینکه محموله به صرفه و اقتصادی شود، بایستی حمل کننده کالای زیادی را حمل کند.

موارد استفاده از TL چیست؟ به طور کلی، اگر محموله ای بیش از 5 متر طول یا 10 تن یا بیشتر باشد، حمل TL ارزان تر است. مورد دیگر زمانی است که محموله بایستی خیلی سریعتر از LTL جابجا شود و به دلیل مقررات هزینه یا اندازه نمی تواند از طریق هوا حمل شود.

معایب حمل و نقل جاده ای

ایراد اصلی حمل و نقل جاده ای تاثیری است که محیط خارجی روی آن دارد. وضعیت آب و هوا، ترافیک و مقررات جاده ای، سه مورد از تاثیر عوامل خارجی روی حمل و نقل جاده ای هستند که بیشترین تاثیر را روی این نوع روش حمل و نقل نسبت به سایر روش ها دارند.

 علاوه بر این معایب، در شرایط حمل و نقل کنونی یافتن رانندگان کامیون بسیار دشوار شده است. این کمبود ظرفیت منجر به افزایش روند حمل و نقل ترکیبی شده است.

مزایا و معایب حمل و نقل جاده ای

 مزایا و معایب روش حمل و نقل دریایی در حمل و نقل بین المللی

حمل و نقل کالا از طریق آب هزاران سال است که انجام می شود و همچنان در تجارت جهانی امروز مهم است. سهم حمل و نقل دریایی در تجارت بین الملل تقریبا 90 درصد می باشد. کشتی های باری تقریبا در هر قسمتی از آب سفر می کنند و توانایی حمل بیشترین حجم بار از هر نوع محموله ای را با کمترین هزینه دارند.

مسیرهای موجود برای کشتی های کانتینری محاسبه و دقیقا دنبال می شود. مسیرهای زیادی که امروزه استفاده می شود، قرن هاست که مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال، مسیرهای جدید هنوز در حال جستجو و آزمایش به منظور افزایش کارایی مسیرهای حمل و نقل بین المللی کالا هستند.

معایب حمل بار با کشتی

اما کشتی های باری معایبی نیز دارند. بزرگترین عیب کشتی های باری دریایی سرعت کار آنها است. تا به امروز،  حمل و نقل دریایی کندترین روش حمل و نقل است. با این وجود، از نظر میزان محموله ای که می تواند حمل کند، کارآمدترین روش به شمار می رود.

علاوه بر این، میزان انتشار کربن تولید شده توسط یک کشتی باری معادل انتشار کربن تولید شده توسط 50 میلیون خودرو است. به همین علت تلاش زیادی برای جایگزینی این روش حمل و نقل بین المللی کالا صورت گرفته است. نزدیکترین گزینه جایگزین برای حمل و نقل دریایی، حمل و نقل هوایی است.

نقش حمل و نقل دریایی در حمل و نقل بین المللی

مزایا و معایب روش حمل و نقل هوایی در حمل و نقل بین المللی

جدیدترین روش حمل و نقل بین المللی، حمل و نقل هوایی است. هواپیماها در تجارت داخلی و بین المللی اهمیت زیادی پیدا کرده اند. حمل و نقل هوایی با توسعه ی فناوری ها و امکان استفاده از مسیرهای نامحدود، سریعترین و کارآمدترین روش حمل و نقل بین المللی است.

قابل اعتماد شدن و پیشرفت سفر هوایی موجب شده که شرکت های بیشتری به هواپیماها برای حمل محموله و کالای با ارزش خود اعتماد کنند. در نتیجه، بسیاری از شرکت ها مانند آمازون و یو پی اس، ناوگان هواپیمایی خود را خریداری کرده اند تا بتوانند در بازار رو به رشد برتری داشته باشند.

 با این حال حمل و نقل هوایی نیز چند ایراد دارد. در وضعیت فعلی، حمل و نقل هوایی هنوز هم تا حد زیادی گرانترین راه حمل و نقل بین المللی است. همچنین، به دلیل ماهیت سفر هوایی، وزن و حجم محموله برای اطمینان از ایمنی پرواز باید حداقل بمانند.

حمل و نقل هوایی

مزایا و معایب روش حمل و نقل ریلی در حمل و نقل بین المللی

حمل و نقل ریلی که برای اولین بار در اوایل قرن نوزدهم راه اندازی شد، به سرعت برای توسعه ی جهان غرب حیاتی شد و به مدت بیش از دو قرن نقش محوری در حوزه لجستیک داشت. در شیوه های مدرن، ریل بیشتر برای انتقال بزرگترین و سنگین ترین محموله ها یا به اصطلاح محموله های فله ای از طریق زمین استفاده می شود.

حمل و نقل ریلی به زیرساخت های محدودتری نسبت به حمل و نقل جاده ای محدود می شود. به عنوان یک ویژگی مشخص، لوکوموتیوها (قطارها، مونوریل ها و غیره) در یک مسیر ردیابی شده بین نقاط A و B با نقاط واگرایی بسیار کمی محدود می شوند. ساخت راه آهن پرهزینه و وقت گیر است و از اوایل دهه 1900 تعداد کمی راه آهن جدید ساخته شده است.

در محدوده سیستم راه آهن، وسیله نقلیه ریلی تحت تأثیر ترافیک، نقاط انحراف و خاموش شدن روش ها نیست. این امر باعث می شود که ریل قابل اطمینان ترین روش حمل و نقل طولانی در سطح زمین با حداقل آسیب باشد. قطارها معمولاً بارهای حجیم مانند زغال سنگ، ذرت، آهن، سنگ معدن و گندم را حمل می کنند. مواردی که حمل آنها با کامیون غیر اقتصادی است و به صرفه نمی باشد.

حمل و نقل ریلی
مزایا و معایب حمل و نقل ریلی

حمل و نقل ترکیبی چیست؟

اغلب در لجستیک، جابجایی یک محموله با استفاده از چندین روش حمل و نقل تکمیل می شود. هدف از بکارگیری روش ترکیبی برای حمل و نقل بین المللی این است که از نقاط قوت جداگانه ی روش های مختلف استفاده کرده و در نتیجه هزینه ها کاهش یابد.

نکته ای که در این روش باید به آن توجه داشت این است که انتقال محموله ها بین روش ها با حداکثر کارایی و کمترین آسیب صورت گیرد. روش ترکیبی حمل و نقل بین المللی با ظهور کانتینر سازی بسیار کارآمدتر و ایمن تر شده است.

شرکت های مختلف حمل و نقل در تلاشند تا با بررسی روش های مناسب حمل و نقل بین المللی تا حد ممکن هزینه ها را پایین نگه دارند و کالاها را بدون آسیب به مقصد برسانند.

شرکت حمل و نقل مبنا فرابر آسیا

برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر حمل و نقل و واردات کالا میتوانید با مشاورین ما در شرکت حمل و نقل بین المللی مبنا آسیا فرابر در تماس باشید.

منبع: https://www.blog.mihlfeld.com

در مورد این بازخورد بگذارید

  • Rating