نکات و الزامات حمل از اروپا

حمل از اروپا یکی از موارد مهم و موثر در تجارت ایران محسوب می شود. حمل از اروپا با روش های مختلف حمل و نقل نکات و الزاماتی دارد که در ادامه این مقاله به آنها خواهیم پرداخت.

قاره اروپا برترین کشورهای دنیا از نظر اقتصادی و تجاری و صنعتی را در خود جای داده است. اغلب کشورهای واقع در این قاره توسعه یافته هستند. بنابراین بسیاری از کشورها خواهان برقراری روابط تجاری با کشورهای اروپایی می باشند. ایران نیز جزو کشورهایی است که حمل از اروپا را در دستور کار خود قرار داده است.

در سال 2017 چین، امارات متحده عربی و اتحادیه اروپا شرکای تجاری اصلی ایران بودند که به ترتیب سهمی برابر 5/19 درصد، 8/16 درصد و 3/16 درصد را تشکیل دادند. اتحادیه اروپا قبلا اولین شریک تجاری ایران قبل از رژیم تحریم فعلی بود.

تراز تجاری با ایران در سال 2017، 682 میلیون یورو بود. ترازهای تجاری تا سال 2012 با ایران بیشتر مثبت بوده است، اما از سال 2012 تا 2017 بیشتر منفی بودند.

اتحادیه اروپا در سال 2017 بیش از 8/10 میلیارد یورو کالا به ایران صادر کرده است. صادرات اتحادیه اروپا به ایران عمدتا ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل (5/5 میلیارد یورو، 9/50 درصد)، مواد شیمیایی (9/1 میلیارد یورو، 1/18 درصد) و کالاهای تولیدی (9/0 میلیارد یورو، 9/8 درصد) بود.

نکات و الزامات حمل از اروپا

اتحادیه اروپا در سال 2017 بیش از 1/10 میلیارد یورو کالا از ایران وارد کرده است. بیشتر واردات اتحادیه اروپا از ایران مربوط به انرژی است (سوخت های معدنی 9/8 میلیارد یورو و 7/88 درصد واردات اتحادیه اروپا از ایران را تشکیل می دهند) و کالاهای تولیدی (6/0 میلیارد یورو، 4/6 درصد) و غذا (3/0 میلیارد یورو، 3/3 درصد).

در سال 2017، واردات اتحادیه اروپا از ایران 9/83 درصد و صادرات اتحادیه اروپا 5/31 درصد افزایش یافته است.

صادرات کالاهای ایران در سال 2018 به 105 میلیارد دلار در بالاترین سطح رسیده بود، در حالی که واردات آن در 3/49 میلیارد دلار باقی مانده بود.

حجم مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا در هشت ماه اول سال 2020 به 5/2955 میلیون یورو رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل (4/3374 میلیون یورو) 12 درصد کاهش یافته است.

در همین مدت، 27 کشور اروپایی کالاهایی به ارزش 2460 میلیون یورو به ایران صادر کرده اند که 16 درصد نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل کاهش یافته است. محصولات مهندسی مکانیک و محصولات شیمیایی از مهمترین صادرات اتحادیه اروپا به ایران و پس از آن حیوانات زنده و مواد غذایی است.

الزامات حمل از اروپا

جهت حمل از اروپا، مراجعه به یکی از شرکت های فعال در زمینه حمل و نقل بین المللی که بتواند خدمات حمل و جابجایی کالا از تمامی کشورهای واقع در قاره اروپا را ارائه دهد، ضروری است.

علاوه بر این شما می توانید به منظور دریافت اطلاعاتی در مورد شرایط حمل از اروپا به صورت زمینی یا هوایی و یا دریایی و نیز زمان حمل و هزینه حمل و نقل کالا، درخواست خود را به یکی از شرکت های فعال در این حوزه ارسال کنید.

با وجود قوانین اتحادیه اروپا و نیز تحریم های حاکم بر ایران، حمل از اروپا به ایران پیچیده و تخصصی است. بنابراین توصیه می شود که به شرکت های معتبر و متخصص موجود در ایران که در زمینه حمل از اروپا به صورت حرفه ای فعالیت می کنند، مراجعه نمایید. این شرکت ها بایستی ویژگی هایی داشته باشند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم.

روش های حمل بار از اروپا

ویژگی شرکت های فعال در زمینه حمل از اروپا

  • برخورداری از خدمات منظم و برنامه ریزی شده به صورت هفتگی در حمل از اروپا به ایران
  • برخورداری از مراکز و انبارهای مجهز و مناسب در کشورهای اروپایی جهت جمع آوری محموله ها، نگهداری و انبار کردن آنها و در نهایت ارسال آنها
  • ارائه خدمات حمل خرده بار (گروپاژ) و بار سنگین
  • دریافت مجوزهای مورد نیاز از مراکز و سازمان های مربوطه در داخل کشور
  • برخورداری از مراکز فروش و گروه تخصصی در زمینه مشاوره و پشتیبانی در ایران جهت ارائه خدمات و در اختیار گذاشتن اطلاعات به مشتریان
  • بهره مندی از تریلرها و کامیون های حمل بار در سراسر قاره اروپا
  • برخورداری از پرسنل مجرب در اداره گمرک ایران به منظور انجام مراحل ترخیص کالا

مزایای روش های مختلف حمل از اروپا

به منظور حمل از اروپا روش های حمل و نقل مختلفی به کار گرفته می شود که هر کدام مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. بنابراین جهت حمل و نقل مناسب و به صرفه بایستی این موارد به دقت بررسی شوند تا روشی که متناسب با کسب و کار و تجارت شماست انتخاب شود.

مزایای حمل از اروپا به صورت زمینی

  • امکان ارائه خدمات جمع آوری و تحویل محموله حتی در شهرهای کوچک و دورافتاده بدون محدودیت جغرافیایی
  • برخورداری از امنیت بیشتر به علت عدم تخلیه و بارگیری مجدد در طول مسیر حمل و نقل
  • امکان کنترل و پیگیری کامیون و محموله مورد نظر در طول مسیر حمل از اروپا
  • ارائه بسته بندی مناسب در مقایسه با سایر روش های حمل و نقل
  • سرعت حمل بیشتر در مقایسه با حمل بار دریایی
  • هزینه مناسب در مقایسه با حمل بار هوایی و دریایی
  • عدم نیاز به ترانزیت کالا از گمرکی به گمرک دیگر
  • امکان جابجایی محموله ها و کالاهایی با وزن و ابعاد متنوع

خدمات حمل از اروپا به ایران به صورت زمینی شامل کشورهای زیر است: حمل زمینی از آلمان، اتریش، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، یونان، اسلونی، چک، مجارستان، لهستان و غیره.

مزایای حمل از اروپا به صورت زمینی

مزایای حمل از اروپا به صورت هوایی

روش های حمل و نقل هوایی از اروپا

حمل از اروپا به صورت هوایی به 2 روش مستقیم و غیر مستقیم انجام می شود. در روش حمل هوایی مستقیم، محموله ها از کشورهای مربوطه مستقیما به ایران منتقل می شوند. اما در روش حمل هوایی غیر مستقیم که جهت حمل کالاهای تحریمی و غیر تحریمی انجام می شود، ابتدا محموله از اروپا به کشوری دیگر منتقل شده و سپس به ایران تحویل داده می شود.

مدت زمان حمل از اروپا به ایران به عواملی چون نوع خطوط هوایی و روش حمل محموله بستگی دارد. با این حال از جمله مزایای روش هوایی حمل بار نسبت به دیگر روش های حمل از اروپا، مدت زمان کمتر حمل و نقل می باشد. بنابراین این روش حمل بار علی رغم اینکه هزینه بیشتری نسبت به دیگر روش ها دارد، اما به منظور حمل محموله های تجاری که فوریت دارند بسیار مناسب می باشد.

مزایای حمل از اروپا به صورت هوایی

مزایای حمل از اروپا به صورت دریایی

از جمله مزایای مهم حمل از اروپا به صورت دریایی، امکان حمل کالاها و محموله های سنگین تر و حجیم تر است که امکان جابجایی آنها با روش های دیگر وجود ندارد.

حمل از اروپا به صورت دریایی به 3 روش گروپاژ (خرده بار)، فله ای و فول کانتینر صورت می گیرد. به منظور حمل گروپاژ یا فول کانتینر از کانتینرهایی با اندازه 20 فوت یا 40 فوت استفاده می شود.

حمل بار دریایی به صورت فله ای جهت انتقال کالاهای حجیم یا ترافیکی توصیه می گردد. بسیاری از کالاهای حمل شده از طریق کشتی بایستی در بسته بندی های مناسبی به منظور مصون ماندن از خطرات و آسیب های احتمالی، درون کانتینر حمل شوند.

مزایای حمل از اروپا به صورت دریایی

اصطلاح فریت بار در حمل از اروپا به چه معناست؟

این اصطلاح برای بارهایی که توسط مسافرین فرستاده می شوند، به کار برده می شود و در واقع نوعی ارسال بار خصوصی محسوب می شود و در دسته ارسال بار تجاری از اروپا قرار نمی گیرد.

بیشترین کالاهای تجاری که در حمل از اروپا جابجا می شوند شامل چه مواردی است؟

ذرت دامی، ماشین آلات، دستگاه های سوخت معدنی جامد، لوبیای سویا، گندم و گندم دامی، قطعات خودرو، مکمل های غذایی و دارویی، خمیرهای سرامیکی، الیاف مصنوعی، ماشین ها و دستگاه های مکانیکی، دارو، ماشین های بافندگی، دستگاه گازدار کردن نوشابه، اجزا و قطعات توربین های بخار، ماشین های ریخته گری، محصولات غذایی، لباس، لوازم آرایش، موتور گیربکس آسانسور و غیره، بیشترین کالاهای تجاری حمل شده از اروپا هستند.

هزینه های حمل از اروپا

هزینه های حمل از اروپا با توجه به کشور مبدا، نوع محموله و روش حمل و نقل متغیر است. این هزینه ها به صورت دقیق توسط شرکت های حمل و نقل بین المللی محاسبه می شوند. بخش مشاوره و پشتیبانی شرکت ها به همین منظور راه اندازی شده است. برای حمل و نقل و واردات کالا اطلاعات بیشتر میتوانید با مشاورین ما در شرکت حمل و نقل بین المللی مبنا قرابر آسیا در تماس باشید.

  1. https://www.nordeatrade.com
  2. https://www.financialtribune.com
  3. https://www.iran.ahk.de

در مورد این بازخورد بگذارید

  • Rating