حمل و نقل

در مورد مسئله صادرات و واردات محصولات، موضوع حمل و نقل آن یکی از مهم ترین موارد موجود بوده که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید. در این میان، حمل و نقل انواع مختلفی داشته که از بین آنها می توان به حمل هوایی، زمینی و دریایی اشاره کرد.

برای انتخاب بهترین روش و مناسب ترین روش، می توانید از مشاورین مجموعه کمک گرفته تا شما را راهنمایی کنند. حمل و نقل بین المللی، یکی دیگر از موضوعات قابل بحث و مهم بوده که در ادامه قصد پرداختن به آن را داریم. پس از معرفی آن، به بررسی مراحل و روش های مختلف آن پرداخته و سعی می کنیم نکات مهم حول محور آن را نیز برایتان بازگو کنیم.

همان طور که گفته شد، در موضوع حمل و نقل و صادرات و واردات، مبحث حمل و نقل بین المللی جایگاه بسیار ویژه ای داشته و باید در هنگام استفاده از آن به نکات مختلفی توجه داشته باشید. از این رو، یکی از مهم ترین موارد، آن بوده که بتوانید بر اساس نوع نیاز خود، بهترین و مناسب ترین نوع حمل و نقل را برای خود انتخاب کنید.

بر اساس شرایط هر فرد، نحوه حمل و نقل نیز متفاوت می باشد. برای مثال با در نظر گرفتن یک کشور مقصد یکسان، ممکن است بهترین نحوه حمل و نقل برای دو فرد یکسان نبوده و هر کدام می بایست بر اساس شرایط خود دست به انتخاب بزنند.

international transport company
شرکت حمل و نقل بین المللی

 

فاکتور های مهم در حمل و نقل بین المللی

در بین مهم ترین فاکتور های حمل و نقل بین المللی، می توان به حجم، وزن و نوع کالای مورد نظر شما اشاره کرد. اندازه و وزن مرسوله ی شما در تعیین نحوه حمل و نقل بسیار موثر می باشد.

از طرفی، نوع کالای ارسالی شما نیز در سرعت و زمان ارسال تاثیر گذار خواهد بود. برای مثال اگر قصد ارسال مواد خوراکی و فاسد شدنی دارید، اینگونه مرسولات باید با سریع ترین روش ممکن ارسال شده تا از فاسد شدن آنها جلوگیری شود.

همچنین، پس از این موارد باید قوانین کشور مقصد را نیز به خوبی مطالعه کرده تا در هنگام ترخیص محصولات خود دچار مشکل نشوید. گاهی اوقات، برخی کالاها در بعضی کشور ها دارای ممنوعیت خاصی بوده که باید پیش از ارسال مرسوله خود نسبت به آن آگاهی داشته باشید.

به طور کلی، می توان گفت حمل و نقل بین المللی و مبادلات مختلف با کشور های دیگر، می تواند در روند گسترش و شکوفایی اقتصاد تاثیر داشته و همچنین سبب توسعه سرمایه گذاری های کلان شود.

 

حمل و نقل بین المللی دریایی

یکی از اولین روش هایی که برای حمل و نقل بین المللی به ذهن می رسد، حمل دریایی می باشد. از آنجا که مبادلات بین المللی، اکثرا در ابعاد و حجم های بزرگ انجام می شود، بهترین روش برای این کار استفاده از کشتی های عظیم الجثه بوده تا بتوانید به وسیله آنها کانتینر های مربوطه را جا به جا کنید.

از سوی دیگر، در کنار قابلیت حمل بار بسیار بالا در این روش، گفتنی است که هزینه تمام شده آن نیز نسبت به سایر روش های موجود کمتر بوده و همچنین، از امنیت نسبی مناسبی هم برخوردار می باشد.

اما، مسئله ی سرعت ارسال را می توان به عنوان تنها نقطه ضعف آن در نظر گرفت و در صورتی که مشکلی با این موضوع ندارید، می تواند یکی از بهترین روش های حمل و نقلی ممکن باشد.

حمل و نقل بین المللی هوایی

سریع ترین روش حمل و نقلی در دنیا محسوب شده که به وسیله آن می توانید محموله مد نظر خود را در کمترین زمان ممکن به مقصد برسانید. به دلیل سرعت بالای آن و همچنین هزینه نگهداری و استفاده از خدمات، مبلغ پرداختی برای حمل هوایی بیش از سایر گزینه های موجود می باشد.

به همین دلیل، پیش از انتخاب این حمل هوایی به عنوان روش حمل و نقلی خود، می بایست تمامی جوانب را به خوبی سنجیده و در صورت سازگاری با شرایط خود، از آن استفاده کنید.

نکته دیگری که درباره حمل هوایی وجود داشته آن بوده که امنیت آن نیز در سطح خوبی قرار داشته و همچنین پرواز های باربری کمتر دچار تاخیر خواهند شد.

حمل و نقل بین المللی جاده ای

یکی دیگر از روش های محبوب برای حمل و نقل بین المللی، حمل جاده ای است که در اکثر کشور های دنیا کاربرد داشته و مورد استفاده است. جاده های بین المللی زیادی در دنیا وجود داشته که از آنها برای حمل و نقل محصولات و مرسولات مختلف استفاده شده و کاربرد دارند.

این روش نسبت به حمل دریایی از سرعت بیشتری برخوردار بوده و می توانید در زمان کمتری محموله خود را به مقصد برسانید. به همین صورت، قیمت این روش نیز نسبت به سرعت آن بسیار به صرفه بوده و از این لحاظ در بین بهترین ها و به صرفه ترین ها قرار می گیرد.

امنیت این نوع حمل و نقل نیز تا حد قابل توجهی بالا بوده و می توانید به صورت آنلاین و لحظه ای محل دقیق مرسوله خود را مشاهده کنید.

حمل و نقل بین المللی ریلی

نکته ای که در مورد حمل و نقل بین المللی ریلی وجود داشته این بوده که در اکثر کشور ها، قوانین جداگانه و مختلفی برای استفاده از خدمات راه آهن به منظور صادرات و واردات وجود دارد. از این رو می بایست پیش از استفاده از آن، بوسیله مشاوره با یک متخصص، از این قوانین آگاه شده تا در انتقال محموله شما مشکلی ایجاد نشود.

لازم به ذکر است که نسبت به مسافت مقصد شما، ممکن است هزینه تمام شده آن از حمل زمینی هم بیشتر باشد.

در آخر، این نکته را مد نظر داشته باشید که شما می توانید گاهی اوقات، به منظور حمل و نقل بین المللی، از چندین روش حمل و نقلی استفاده کنید.

برای مثال اگر مقصد نهایی شما به خدمات هوایی دسترسی ندارد، شما می توانید محموله خود را به نزدیک ترین فرودگاه به مقصد ارسال کرده و پس از آن به وسیله حمل زمینی، محموله خود را به مقصد نهایی برسانید.

نکات حمل و نقل بین المللی

اولین نکته ای که باید برای حمل و نقل بین المللی در نظر داشته باشید این است که یک لیست کامل و جامع از تمامی محصولات موجود در مرسوله تهیه کنید. سپس، این لیست می بایست به زبان رسمی کشور مقصد ترجمه شده و تحویل گمرک دهید.

این کار باید با دقت تمام انجام شود، زیرا هرگونه تفاوت در لیست اعلام شده و محصولات ارسالی می تواند در هنگام ترخیص سبب مشکل شود.

بیمه نامه یکی دیگر از نکاتی بوده که باید به آن دقت داشته باشید. به طور معمول، به ازای هر 1 میلیون تومان ارزش محصول شما، می بایست مبلغ هزار تومان بابت هزینه بیمه نامه پرداخت کنید. اینگونه بیمه نامه ها سبب اطمینان خاطر بیشتر شده و در صورت بروز هرگونه مشکل می توانید تا حدودی خسارات وارده را جبران کنید.

در نهایت، همان طور که گفته شد، خوب است برای حمل و نقل بین المللی، از یک شرکت و مجموعه ی معتبر کمک گرفته تا بتوانید راحت تر امور مربوط به حمل و نقل را انجام دهید. این کار سبب اطمینان خاطر شما شده و می تواند در روند حمل و نقل شما تاثیر مثبتی داشته باشد.

برای این منظور می توانید برای مشاوره تخصصی و حرفه ای، با همکاران ما در مجموعه مبنا فربر آسیا تماس گرفته و از راهنمایی های ارائه شده استفاده کنید.

نقش صادرات و واردات در کشور ها

یکی از مهم ترین مسئله های موجود در تمامی کشورها، صادرات و واردات محصولات مختلف بوده که به طور مستقیم برروی اقتصاد کشور تاثیر گذار می باشند. از این رو، بازرگانان و تاجران بسیاری، قصد ارسال و صادر کردن محموله های مختلف به کشور های دیگر را داشته و در این بین، صادرات زمینی، سهم انکار ناپذیری در این عرصه دارد.

به دلیل اهمیت فراوان این موضوع، قصد داریم در ادامه به معرفی این روش صادرات و مزیت ها و معایب آن پرداخته تا بتوانید نسبت به استفاده یا عدم استفاده از این روش تصمیم گیری درستی داشته باشید.

اولین نکته ای که باید پیش از هرگونه اقدام برای صادر کردن محصولات مختلف انجام دهید: این است که سعی کنید با توجه به شرایط موجود، بهترین روش حمل و نقل را برای محموله خود انتخاب کنید. یکی از بهترین روش هایی که در ابتدای راه صادرات و واردات به اکثر افراد پیشنهاد می شود، صادرات زمینی بوده که در ادامه به معرفی دقیق آن خواهیم پرداخت.

 

حمل و نقل زمینی

 

صادرات زمینی

مزایای صادرات زمینی

  1. قیمت مناسب

یکی از مهم ترین مزیت های صادرات زمینی را می توان قیمت بسیار مناسب خدمات آن دانست. اگر بخواهیم هزینه تمام شده حمل و نقل زمینی را با روش هوایی مقایسه کنیم، در می یابیم که این مبلغ بسیار کمتر از خدمات هوایی می باشد.

بدین ترتیب اگر هزینه ی حمل و نقل برای شما از اهمیت زیادی برخوردار است، این روش یکی از گزینه های بسیار مناسب خواهد بود.

  1. همه گیر بودن

اگر بخواهیم از این نظر حمل و نقل زمینی را با دیگر روش ها نظیر هوایی و دریایی مقایسه کنیم، می توان گفت حمل زمینی یکی از همه جانبه ترین روش های حمل و نقل می باشد. برای مثال، ممکن است برخی مقصد ها به روش های هوایی و دریایی دسترسی نداشته و در این صورت شما می توانید از طریق حمل و نقل زمینی، به راحتی محموله خود را به مقصد مد نظر برسانید.

  1. امنیت مناسب

این روش، مانند حمل هوایی و دریایی به شرایط آب و هوایی وابسته نبوده و شما می توانید در اکثر مواقع مرسوله خود را به راحتی منتقل کنید.

درباره حمل هوایی می توان گفت در صورتی که آب و هوای مبدا و مقصد مساعد نباشد، ممکن است مرسوله شما دیرتر از موعد مقرر به مقصد برسد. اما در صادرات زمینی، این شرایط وجود نداشته و مرسوله شما در اکثر مواقع دچار تاخیر و آسیب دیدگی نخواهد شد.

  1. سرعت نسبتا خوب

درست است که سرعت صادرات زمینی نزدیک به حمل هوایی هم نمی باشد، اما با توجه به هزینه ی اینگونه خدمات، می توان گفت یکی از به صرفه ترین روش های موجود می باشد. در کنار آن، از سرعت قابل قبولی هم برخوردار بوده و سرعت آن نسبت به حمل دریایی نیز بیشتر می باشد.

  1. ایده آل برای کشور های نزدیک

صادرات زمینی، برای کشور های مجاور یکی از بهترین گزینه های موجود خواهد بود. از آنجا که هزینه تمام شده برای روش های هوایی و دریایی بسیار زیاد تر از حمل زمینی می باشد، اگر بخواهیم برای مسافت های کوتاه از این روش ها استفاده کنیم، چندان به صرفه نخواهد بود.

بنابراین در صورتی که محموله شما قرار نیست مسافت زیادی را طی کند، صادرات زمینی بهترین گزینه خواهد بود.

حمل بین المللی

ایده آل برای کشور های نزدیک

معایب صادرات زمینی

  1. تصادفات جاده ای

درست است که تا حدودی می توان امنیت این روش را مناسب دانست، اما باز هم بر اساس آمار، تصادفات جاده یکی از محتمل ترین انواع آسیب ها در این نوع حمل و نقل بوده و بنابراین باید این نکته را هم مد نظر داشته باشید.

لازم به ذکر است که در صادرات زمینی هم محموله شما دارای بیمه نامه بین المللی و رسمی خواهد بود و قطعا از این لحاظ مشکلی برای شما ایجاد نخواهد شد.

  1. سرعت پایین نسبت به دیگر روش ها

نسبت به قیمت و هزینه ی این روش صادرات، می توان گفت از سرعت خوبی برخوردار می باشد، اما اگر بخواهیم آن را با حمل هوایی مقایسه کنیم، قطعا متوجه خواهیم شد که سرعت آن بسیار پایین تر می باشد.

بنابراین در صورتی که مسئله ی زمان و سرعت حمل مرسوله چندان برایتان اهمیت ندارد می توانید از صادرات زمینی استفاده کنید. در غیر این صورت، یکی از روش های پیشنهادی و جایگزین، حمل هوایی می باشد.

  1. مناسب نبودن برای فواصب طولانی

همان طور که اشاره شد، این روش برای فواصل کوتاه بسیار ایده آل می باشد، اما از طرفی، اصلا برای فاصله های طولانی پیشنهاد نمی شود. از آنجا که سرعت حمل در این روش صادرات پایین می باشد، به همین خاطر، در صورتی که بخواهید محموله خود را با این روش منتقل کنید، قطعا در فاصله های طولانی دچار مشکل خواهید شد.

  1. تاخیر در ارسال

نسبت به روش های دیگر صادرات ، در حمل و نقل بین المللی زمینی شاهد تاخیر کمتری می باشیم، اما در هر صورت باز هم این امکان وجود داشته که مرسولات شما با مشکل مواجه شده و دیر تر از موعد مقرر شده به مقصد برسند. بنابراین باید احتمال این تاخیر را نیز در برنامه ریزی خود قرار دهید.

به طور کلی در مبحث صادرات و واردات، برای هر روش حمل و نقلی در کنار مزایای مناسب، معایبی هم وجود دارد که می بایست به آنها توجه داشته باشید. سعی کنید با بررسی و آنالیز دقیق این روش ها، بهترین و متناسب ترین نوع حمل و نقل را برای مرسوله خود انتخاب کنید.

شرایط دریافت کارت بازرگانی

این نکته را در نظر داشته باشید که برای اینکه بتوانید محصولی را به کشور های دیگر صادر کنید، صد در صد نیاز به کارت بازرگانی بوده بر اساس شرایط زیر می توانید آن را دریافت کنید:

  • حداقل 23 سال تمام
  • داشتن حساب جاری معتبر و رسمی در یکی از بانک ها
  • ارائه گواهی عدم سو پیشینه
  • داشتن محل کسب، شرکت و یا …
  • داشتن پایان خدمت و یا برگه معافیت
  • حداقل سه سال سابقه فعالیت تجاری در حوزه مربوطه و تایید دو نفر از دارندگان کارت بازرگانی
  • داشتن دفتر معتبر و همچنین اظهارنامه های رسمی

بنابراین، بر اساس شرایطی که گفته شد می توانید کارت بازرگانی را اخذ کرده و پس از آن اقدام به صادرات محصولات مربوطه کنید.

نکته بسیار مهم دیگر در رابطه با صادرات این بوده که سعی کنید به طور کامل کشور مقصد را بشناسید. در کنار اینکه با قوانین صادرات و واردات کشور مقصد آشنا می شوید، سعی کنید بازار هدف را هم به دقت رصد کرده تا بتوانید محصولی را برای صادرات انتخاب کنید که بیشترین تقاضا را در آن منطقه داشته باشد.

همچنین، سعی کنید قیمت گذاری محصولات شما به گونه ای باشد که در کشور مقصد با استقبال خوبی مواجه شود. در این صورت تجربه ای خوب و مناسب از صادرات خواهید داشت. پیش از صادرات زمینی، حتما هزینه های کلی برای حمل و نقل را به طور کامل برآورد کنید. با رعاست این نکته در آینده مشکلات مالی برای شما و شرکت مربوطه ایجاد نمی شود.

سخن آخر

 خوب است که پیش از هرگونه اقدام جهت صادرات، با یک شرکت معتبر و مربوط با ان حوزه به طور تخصصی مشورت کرده تا بتوانید هرچه راحت تر محصولات خود را ارسال کنید. به این منظور، مجموعه مبنا فرابر آسیا، یکی از معتبر ترین شرکت ها در حوزه حمل و نقل و صادرات و واردات محصولات مختلف است. شما می توانید به طور تخصصی با مشاورین و متخصصین تماس گرفته و از راهنمایی های مربوطه مطلع شوید.

 

  • blank
    • 1 سال ago

    بسیار مطلب خوبی بود. ابهاماتم در مورد حمل و نقل بین الملل پاسخ داده شده. ممنونم

در مورد این بازخورد بگذارید

  • Rating