نحوه حمل کالای خطرناک  

در ایم مقاله قصد داریم اطلاعات جامعی در خصوص حمل کالای خطرناک با شما در میان بگذاریم. اگر قبلا در زمینه صنعت حمل و نقل بین المللی مطالعه‌ای داشتید، حتما با این مبحث مواجه شده اید.

در صنعت حمل و نقل کالاهای مختلف به شیوه‌های گوناگون اعم از حمل و نقل زمینی، حمل و نقل هوایی و حمل و نقل دریایی از نقطه‌ای به نقطه دیگر انتقال داده می‌شوند. برخی کالاها تحت عنوان کالاهای خطرناک شناخته می‌شوند. ما در ادامه مقاله به هریک از انواع کالاهای خطرناک خواهیم پرداخت.

حمل یکسری از این کالاها به طور کلی قابل پذیرش جهت حمل و نقل هوایی نیست. در مقابل برخی از کالاهای خطرناک نیز از این قضیه مستثنی هستند. به طور کلی پروتکلهای ویژه‌ای در سطح بین المللی برای حمل کالاهای خطرناک در نظر گرفته شده است. با رعایت این پروتکل‌ها و شناسایی مواد خطرناک، از ورود آسیب‌های احتمالی جلوگیری خواهد شد.

حمل کالای خطرناک
حمل کالای خطرناک

معرفی مواد خطرناک:

مواد منفجره و گازها

در ادامه بحث حمل کالای خطرناک جا دارد به دسته بندی انواع این کالاها بپردازیم. دسته اول که  آن‌ها را جزء مواد خطرناک کلاس یک می‌دانند، مواد منفجره هستند‌. د

در عرصه بین المللی شاهد وضع قوانین به شدت سختی در حیطه حمل این کالاها هستیم. در واقع مواد منفجره در اثر واکنش‌های شیمیایی مختلف می‌توانند با ساطع کردن فشار و حرارت بالا و گازهای سمی به محیط و جانداران آسیب برسانند. گازها در دسته دوم کالاهای خطرناک قرار می‌گیرند. گازها به هر شکلی که باشد، اعم از سمی و غیر سمی، جزء کالاهای خطرناک محسوب می‌شوند. هم‌چنین تفاوتی ندارد که قابل اشتعال باشند یا خیر.

مایعات و جامدات اشتعال زا

کلاس سه و چهار کالاهای خطرناک به مایعات و جامدات قابل اشتعال اختصاص پیدا می‌کند. برای مثال بنزین و گازوئیل جزء مایعات قابل اشتعال هستند. البته برخی از مایعات مثل بنزین آتش زا و برخی مثل گازوئیل قابل احتراق هستند. با جامدات قابل اشتعال هم قطعا به خوبی آشنا هستید. گوگرد و کبریت از جمله متداول ترین کالاهای خطرناک کلاس چهار می‌باشند.

اکسید کننده‌ها و پراکسیدهای آلی

اکسید کننده‌ها و پراکسیدهای آلی پنجمین دسته از کالا‌های خطرناک را تشکیل می‌دهند‌. پراکسیدهای آلی ممکن است به حالت مایع یا جامد باشند. اکسید کننده‌ها هم با آزادسازی اکسیژن از خود موجب می‌شوند تا دیگر مواد به راحتی مشتعل شوند. شناخت اکسید کننده‌ها و پراکسیدهای آلی در حمل کالای خطرناک مهم است.

مواد سمی و عفونی خطرناک

در حمل کالای خطرناک مواد سمی و عفونی را باید بشناسیم. قرار گرفتن مواد سمی در مجاورت دمای بالا و… منجر به تولید گازهایی می‌شود که بو کشیدن و تماس با آن‌ها مسمومیت فرد را به دنبال دارد. مواد عفونی هم همان‌طور که از اسمشان پیداست، موجودات زنده را بیمار و در مواردی به کام مرگ می‌کشانند؛ زیرا برخی از عفونت‌ها کشنده هم هستند.

مواد رادیواکتیو

حمل کالای خطرناک مثل مواد رادیواکتیو توسط پست بین المللی پروتکلهای خاصی دارد. این مواد اشعه‌های خطرناکی مانند بتا، گاما و آلفا از خودشان تولید می‌کنند. مواد رادیواکتیو به شدت خطر آفرین هستند. از این رو باید لیبل‌های مخصوص در تمامی مراحل روی آن‌ها چسبانده شود.

علامت های حمل و نقل کالای های خطرناک
 مواد خطرناک

مواد خورنده

کلاس هشتم کالاهای خطرناک هم به مواد خورنده یا Corrosive  برمی‌گردد. مواد خورنده فرقی ندارد که در تماس با موجودات زنده یا کالاهای فلزی و… باشند. این مواد هم در تماس با بافت‌های زنده و هم در برخورد با کالاهای مختلف اثرات مخربی دارند. این مواد در اثر بو کشیدن نیز می‌توانند ایجاد مسمومیت کنند. اسید‌ها، جیوه و… در این گروه قرار دارند.

سایر کالاهای خطرناک

در راستای آشنایی با حمل کالای خطرناک و نکات آن، ۸ کلاس کالاهای خطرناک را معرفی کردیم. با وجود لیست ارائه شده کالاهای خطرناک دیگری هم هستند که در دسته آخر یا نهم قرار می‌گیرند. بنابراین طبق قوانین حمل و نقل بین المللی سایر کالاهای خطرناک مثل باتری، مواد بی‌هوش کننده، دانه‌های پلیمری و… در این دسته هستند.

چند نکته مهم در خصوص حمل کالای خطرناک

برای حمل کالای خطرناک، ذکر چند نکته حائز اهمیت است. در این قسمت به اختصار این موارد را مطرح می‌کنیم. کالاهای خطرناک با وجود ویژگی که دارند، توسط هواپیماها نقل و انتقال داده می‌شوند. البته این کار باید توسط یک مجموعه حرفه ای انجام پذیرد. در هر حال گاهی کالاهای خطرناک در صنعت تجارت اهمیت زیادی دارند. بدون نقل و انتقال آن کالاها، صنایع مختلف نابود می‌شوند. پس باید در نهایت ایمنی حمل شوند.

در مواردی که زمان حمل و نقل مهم باشد، هواپیما بهترین گزینه به شمار می‌رود. سرعت بالای هواپیما از پیامدها و مخاطرات احتمالی جلوگیری می‌کند. در نقاطی که نتوان به شیوه زمینی و دریایی نقل و انتقال کالاهای خطرناک را انجام داد، از هواپیما استفاده می‌شود. برای این که حمل کالای خطرناک با هواپیما در ایمنی کامل انجام پذیرد، باید به دسته بندی کالاهای خطرناک توجه ویژه شود.

مسلما یک سری ممنوعیت‌ها وجود دارند که بدون توجه به آن‌ها ممکن است فاجعه‌های نابود کننده برای انسان و محیط زیست و شاید سایر جانداران رخ دهد. شرکت‌هایی که حمل کالاهای خطرناک را انجام می‌دهند، باید آموزش‌های لازم را دریافت کرده و به کادر خود منتقل نمایند.

کالاهای خطرناک باید با دقت بالاتری نسبت به سایر کالاها بسته بندی شوند. روی بسته بندی آن‌ها هم لازم است تا علامت گذاری‌های ضروری انجام شده و برچسب‌های خطر چسبانده شود. حمل کالاهای خطرناک به همین سادگی نیست. حمل این کالاها اگر به شکل درست انجام نگیرد، می‌تواند به قیمت جان افراد تمام شود. از این جهت مدارک و مجوزهای لازم توسط متصدیان امر باید تهیه شود. این نکات از ضروریات حمل کالاهای خطرناک است.

  • blank
    • 6 ماه ago

    ممنون از مقاله خوبتون

در مورد این بازخورد بگذارید

  • Rating